תנועת בני עקיבא
תנועת בני עקיבאדוברות

מאות ילדי חינוך מיוחד משולבים בתנועות הנוער הדתיות. עם סיום חודשי הארגון, רכזות החינוך המיוחד מספרות לערוץ 7 על ההתמודדות שבהתאמת המסגרת לילדים המיוחדים.

בבני עקיבא, עזרא וגם בתנועת אריאל קיימות מסגרות לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בפעילות השוטפת של הסניפים, חודש ארגון הוא דוגמא טובה לתקופה המצריכה תשומת לב מיוחדת בכדי להנגיש את הפעילות לילדים אלו.

בבני עקיבא, קיימים שבטי "יובל" המאגדים ילדים מיוחדים בכל סניף, דתיים ושאינם דתיים, שמשתתפים תדיר בפעילות הסניפית. רכזת הפעילות בבני עקיבא, אורית תמרי, סיפרה שמלבד חודש הארגון, כל השנה היא מאתגרת וחוויתית.

"חניך שהשתלב כל השנה יצליח להשתלב גם בחודש ארגון", אמרה תמרי והדגישה שילדי החינוך המיוחד יישמו באופן מלא את הנושא השנתי- 'נאמנים לדרך' והיו "נאמנים לחברים, נאמנים לקבוצה ונאמנים לסניף".

רכזת "ארזים" (חינוך מיוחד) בתנועת הנוער עזרא, מור קליין, הזכירה כי מי שאינו מכיר באופן אישי ילד בעל צרכים מיוחדים, "עלול לגלות רתיעה מקשר עם ילד הנחשב שונה", אמרה קליין והוסיפה כי חודש ארגון מביא איתו התמודדויות לא פשוטות לחניכים "הרגילים", שצריכים לחשוב איך ילד שקשה לו לרקוד יכול להשתלב על הבמה בדרך יצירתית.

דוגמא נוספת שהביאה קליין היא התאמת המסרים החינוכיים באופן שיתאימו לילדים אלו, "צריך לשקול בעדינות מה מתאים להם מבחינה חינוכית ובהדרכה קבוצתית או פרטנית ניתן בהחלט לחבר אותם לנושא השנתי בו התנועה עוסקת".

קליין מדגישה שהמדריכים של קבוצות החינוך המיוחד מאותגרים בגילוי יצירתיות איך להתאים ולהנגיש את הפעילות לחניכים אלו, "היצירתיות מתגלה גם בצביעת הקירות/פינות- איך לתת לחניכים לעשות את הקיר בעצמם ובכל זאת להצליח עם תוצאה יפה ומכבדת".

"אין ספק שכלל החניכים בסניף נתרמים לשילוב ולומדים לקבל ולחבק מישהו שקצת 'שונה' מהם", אמרה קליין והוסיפה כי דווקא בחודשי הארגון בהם האווירה הסניפית בשיאה, רואים איך הסניף מחבק כלשונה את חניכי ארזים.

בתנועת אריאל, ילדים עם צרכים מיוחדים משתלבים באופן פרטני בשבטי הגיל הכרונולוגי שלהם. בת חן שלזינגר, האחראית על הנושא באריאל, סיפרה כי בשנה האחרונה נעשים מאמצים לבנות תוכנית הכנה וליווי מוסדרת למדריכים שבשבטיהם ילדים עם צרכים מיוחדים.

"השנה, ההכשרה החלה בסמינריון לקומונרים ולקומונריות, המשיכה בסמינריונים למדריכים ולמדריכות, ובמשך השנה ישנו קו פתוח אל רכזת התוכנית. במסגרת ההכשרה, הצוותים החינוכיים עוברים סדנאות המשלבות רוח וחומר כלומר הרוח שמאחורי השילוב, הרקע, הגישות, ניפוץ מיתוסים ושינוי עמדות, היכרות אישית עם דמות, וקבלת כלים מעשיים", סיפרה.

החזון של תנועת אריאל, אמרה שלזינגר, הוא שהפעילות בסניפים תהיה מונגשת הן פיסית והן ארגונית לילדים עם צרכים מיוחדים כך שכל ילד הרוצה להשתתף בפעילות של אריאל, ירגיש את עצמו רצוי ואהוב בתוכה, "במהלך חודש הארגון כמו בכל מפעל תנועתי אחר, אנו עושים מאמץ על מנת שהחניכים בעלי צרכים מיוחדים יטלו חלק שווה בפעילות, על פי רצונם ויכולתיהם".

שלזינגר מודה כי לעיתים, בפעילות האינטנסיבית של חודש הארגון, נוצרים חיכוכים מול הילד או הילדה, "אך בזכות אכפתיות של המדריכים, ושיתוף פעולה של ההורים, השתתפות החניך בפעילות המיוחדת כמו בפעילות השגרתית היא עובדה קיימת", אמרה.