סוריה
סוריהרויטרס

משפחות חטופים של ארגון ה-pkk הכורדי זכו היום בפסק דין חסר תקדים של 338 מליון דולר במסגרת תביעה שהגישו באמצעות ארגון "שורת הדין".

ההחלטה, שנמסרה היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי של ארה"ב בוושינגטון, מצאה כי ממשלת סוריה הייתה אחראית למתן תמיכה חומרית ומשאבים למפלגת הפועלים הכורדים (PKK), ארגון טרור על פי הגדרת ארצות הברית.

שופט בית המשפט המחוזי קבע כי לסוריה יש אחריות לחטיפה שבוצעה ב-1991 בה קבוצה של ארכיאולוגים מקראיים אמריקאים חובבים, הובילה סיור בטורקיה. האמריקנים, שביקשו לערוך סיור בעקבות מיקום שרידי תיבת נוח, נחטפו כאמור והוחזקו כבני ערובה במשך 21 ימים לפני שהצליחו להמלט, וזאת לאחר עינויים על ידי החוטפים.

בחודש יולי 2001, הגישו התובעים, משפחתו של רונלד וויאט שנהרג בחטיפה, ומשפחתו של מרווין ווילסון שניצל, תלונה תביעה נגד סוריה על פי חריג הטרור לחוק החסינות הריבונית האמריקאי בבית המשפט המחוזי של ארה"ב בוושינגטון.

"פסק הדין תקדימי מוצא את סוריה אחראית לפשעים נגד האנושות שביצע ארגון ה-PKK שבחסותה", אמרה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, "פסק הדין מצביע על מגמה ברורה, לפיה העולם החופשי אינו מוכן להסכין עם פשעים בינלאומיים ומוקיע מתוכו מדינות התומכות בכך".

"בית המשפט העביר מסר ברור לפיו אם במקרה רגיל של חטיפה ועינויים היה נפסק פיצוי בגובה עשרת אלפים דולר ליום לנפש, הרי שבמקרה הזה מדובר היה במעשים תת אנושיים, באיום של הוצאה להורג, בצעדות דרך היערות והג׳ונגלים בתורכיה תחת איומי מוות תמידיים, ועל כן גובה הפיצוי יעמוד על מיליוני דולרים לאדם. עד היום הזה סוריה נעזרת ב-PKK לבצע מעשי זוועה כנגד מתנגדי השלטון, והפעם הזו סוריה גם תשלם על כך".

התובעים, טענו בתביעתם, באמצעות עו"ד ניצנה דרשן לייטנר ורוברט טולצ'ין, כי המשטר בדמשק סיפק הדרכה ותמיכה פיננסית לארגון הטרור.

מרווין ווילסון, אשר חווה את מעשה החטיפה, מסר כי "אלה חדשות מאוד מרגשות אחרי 12 שנים של ציפייה לצדק. אני מקווה שפסק דין זה ישמש כהודעה וכמסר מרתיע לאחרים. יש עונש על מעורבות בלקיחת אזרחים אמריקאים כבני ערובה. אנחנו מעריכים את המסירות והנחישות, וההחלטה לא לוותר של עורכי הדין".

מרי נל לי, אשתו של רונלד וויאט שנהרג בחטיפה, הוסיפה "אני אסירת תודה לכך שהשופט הבחין בהשלכות החטיפה על המשפחות שלנו. כל חיינו השתנו מאז, ובאופן שנמשך עד עצם היום הזה. התפילה שלי היא, שכל מי שסבל בידי מחבלים, יקבל פיצוי כזה כפי שאנו זכינו. זה לא יכול למחוק את הזכרונות של האירוע, זה יכול לספק לכל אדם תחושת צדק וסגירת מעגל. יש לקוות, שתהיה לזה השפעה על המדינות המעורבות בתמיכה בארגוני טרור שתדענה, שאין הם  יכולים לברוח ללא עונש מהתנהלות כזו".

בפסק הדין של היום, כתב בית המשפט כי: "האופי האכזרי של החטיפה במקרה זה, נזק משמעותי שנגרם לשני בני הערובה ובני משפחותיהם, יחד עם המדיניות של סוריה המעודדת את הטרור, מחייב את מקסימום הענישה והפיצוי על הנזקים".