"מתחם התחנה-אבן בחומת העיר המתחדשת"

החל משנת 1892 התחנה שימשה כתחנה הראשונה של קו הרכבת הראשון בארץ, שנסע מירושלים ליפו ופעלה עד שנת 1998.

כעת, מהאביב הקרוב, התחנה הראשונה תפתח מחדש את שעריה לציבור הרחב והפעם תשמש ותארח אירועי תרבות, מיצגים ומופעים מרהיבים לצד שוק ייחודי, מגוון בתי אוכל ומסעדות גורמה  אשר יהיו פתוחים גם בשבת. ברוכים הבאים לפרויקט "התחנה הראשונה".

בפרויקט "התחנה הראשונה" הושקעו 35 מיליון ₪. ההשקעה של היזמים עומדת על סך של 15 מיליון ₪,  עירית ירושלים השקיעה בחניות למתחם סך של 5 מיליון ובעלי העסקים ישקיעו עוד כ-15 מיליון בעבודות התאמה ועיצוב העסקים.

ברחבת העץ יונחו קרונות וקטר ישנים שלא מתוכננים לצאת מגבולות המתחם ויהוו מיצג היסטורי. יזמי המתחם מבטיחים כי צווינה של התחנה הראשונה יהיה כפר שמורת טבע בלב המיקום האורבני, בו שזורים אלמנטים מקומיים. המתחם שנמצא ברשותה של רכבת ישראל הושכר ליזמים: אבי מורדוך, עדי טלמור, ארז נבון ואסף חמו לתקופה של עשר שנים שלאחר מכן יוחזר השטח לרכבת ישראל. היזמים התחייבו לשמור לתחזק ולהפוך את המתחם הכה חשוב מבחינה היסטורית ומתוקף מיקומו  בעיר הבירה, לאתר תיירותי בקנה מידה עולמי.

את המתחם החדש מכנים היזמים מפגש של  תרבות היסטוריה וקולינריה. מתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים ממוקמת בשכונת בקעה, בין דרך חברון לדרך בית לחם על ציר התרבות של העיר; בסמוך לתיאטרון החאן, הסינמטק, ותאטרון ירושלים, גן הפעמון ולפארק המסילה, שעתיד להפוך למסלול האופנים הראשון בעיר . הקרבה לעיר העתיקה ולאתרים ההיסטוריים מבטיחה גם היא שהמתחם יהפוך לאבן שואבת לתיירים מהארץ והעולם. העיצוב הארכיטקטוני של המבנה הושפע רבות מתרבות הבנייה האירופאית הטמפלרית של המאה ה-19.

בנוסף לשלוש מסעדות לשוק אוכל שיקמו במקום, יכיל המבנה העות'מני מרכז לסדנאות קולינריה, פאב ומרכז מידע שממנו יצאו סיורים במקום ומחוצה לו. בנוסף, תפעל בתחנה גלריה לאומנות בשטח 160 מ"ר שתתפקד גם כתיאטרון קטן בשעות הצורך. במקום יהיה שוק מתחלף, דוכני מזון אשר ימוקמו סמוך למסילה. כמו כן, מתוכננים אירועים מתחום המוסיקה, הספרות והאומנות. חלק מהעסקים במתחם יהיו פתוחים גם בשבתות וחלקם אף לא כשרים.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר כי "לפני ארבע שנים הצבתי חזון להחזיר את ירושלים להיות בירת התרבות של ישראל, וכבר אפשר לראות את התוצאות. מתחם התחנה שייפתח כבר באביב הקרוב יכלול מסעדות, פאבים, גלריות ופעילויות תרבות. המתחם מוקם בין פארק המסילה החדש לטיילת חדשה שנקים דרך החאן אל תיאטרון ירושלים. ההשקעות הציבוריות שלנו מאפשרות יותר ויותר למגזר הפרטי לצמוח ולהתפתח בירושלים ולהחזיר אותה למקום הראוי לה".

מתחם התחנה הראשונה - אז והיום