ההתעללות בבעלי החיים
ההתעללות בבעלי החייםמתוך תחקיר כלבוטק (צילום: עמותת "אנונימוס")

ברבנות הראשית התקיים היום (שני) דיון בפרשת ההתעללות בבעלי-חיים בבית המטבחיים של תנובה, אשר נחשפה בכלבוטק.

בהודעה שפרסמה בתום הישיבה הורתה הרבנות לשלב בנוהלי בתי המטבחיים הנחיות הנוגעות לצער בעלי-חיים, אולם החליטה שלא לשלול את הכשרות המהודרת של המפעל.

"תורתנו הקדושה מצווה עלינו לנהוג בחמלה כלפי בעלי החיים ואוסרת עלינו לצערם" נכתב בהודעה שפרסמה הרבנות בתום הדיון.

כמו כן נכתב כי אין בידי הרבנות הראשית סמכות לשלול את הכשרות מבית המטבחיים עקב העדר ראיות לליקויים כשרותיים, "אך עם זאת אנו מורים לרבני בית המטבחיים לקבוע נהלים ברורים שימנעו מעשים מסוג זה ע"י העובדים ואשר עלולים לגרום לחבלות פנימיות ולהטרפת הבהמות. כן יינוסחו נהלים בהם ייקבע כי כל בהמה שתעבור התעללות כגון זו תוטרף לאלתר. אנו סבורים כי ההתנהגות רעת-הלב כפי שהוצגה בפנינו, יש בה כדי להוציא שם רע לשחיטה היהודית ואנו קוראים לכל הגורמים האמונים על האכיפה לעשות כל שביכולתם כדי למגר תופעות כגון אלו האסורות אף על פי החוק".

הרב הראשי יונה מצגר אמר בתום הדיון,  "צער בעלי-חיים אסור מדאורייתא ולו היתה בידי הרבנות הראשית סמכות חוקית, הייתי מסיר את הכשרות".



חגי כהן, עמותת 'אנונימוס' לזכויות בעלי-חיים: "אין ספק שהכאת עגל במוט, וחשמולו באמצעות שוקרים בכל חלקי גופו, מנוגדים לרוח היהדות ומהווים צער בעלי-חיים. אנו מברכים על נכונותה של הרבנות לפעול לחידוד הנוהלים בנושא, אולם הכוח האמיתי לעצור את ההתעללות מצוי בידי הצרכן. כל אחד מאתנו יכול לבחור בעצמו האם לתת הכשר להתעללות, או לנהוג בחמלה ורחמים כלפי בעלי-החיים ולהפסיק לצרוך את בשרם".

בתחילת החודש נחשפה בכלבוטק התעללות חריפה בעגלים ובכבשים בבית המטבחיים הגדול בישראל, בבעלות תנובה. עובד סמוי במשחטה תיעד עובדים מחשמלים עגלים עשרות פעמים, בחלקים שונים של גופם, כולל הראש והאשכים. עגלים שקרסו נגררו על הקרקע באמצעות מלגזות. טלאים הוכו בראשם ובגופם שוב ושוב. כמו כן תועדו פועלים עומדים ודורכים על טלאים, נשכבים או רוכבים עליהם, ומשליכים אותם באוויר.



בעקבות תלונה שהגישה עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים מתנהלת חקירה פלילית נגד תנובה, בחשד לעבירות על חוק צער בעלי-חיים. אנונימוס ותנו לחיות לחיות הגישו עתירה לבג"ץ הקוראת לסגירת המשחטה לאלתר.