כיתה, לימודים, מבחן
כיתה, לימודים, מבחןפלאש 90

בטקס מרגש שהתקיים אמש (רביעי) במרכז מורשת בגין בירושלים זכו 100 מורים בחמ"ד בפרס הצטיינות על הישגים פורצי דרך. את הפרס, שמחולק שנה שניה, העניקו למורים שר החינוך, גדעון סער וראש החמ"ד, הרב אברהם ליפשיץ.

100 המורים זכו בפרס בזכות יוזמה, חדשנות, פעילות מיוחדת והתאמה של תכניות לאוכלוסיות מגוונות. במסגרת הפרוייקט הוקמו על ידי החמ"ד ועדות מחוזיות שבחנו כל מקרה וכל מורה לגופו ובחרו במאת המורים. הפרס מחולק על בסיס חמשת יעדי החמ"ד: בחכמ"ה, בית חינוך כמשפחה שקשור באקלים הבית ספרי, ובו זכו מורים שפעלו מעבר למקובל במישור הזה. 'ללמוד וללמד', שקשור בהישגים לימודיים, בקטגוריה זו זכו מורים שפעלו מעבר למקובל ומעבר לשעות הלימוד הרגילות. 'והעמידו תלמידים הרבה', בו זכו מורים שפעלו למען מניעת נשירה. 'לכלאדם ישנה', אחד מיעדי החמ"ד שקשור לביטול מבחנים וועדות קבלה ובו זכו מורים שפעלו בתחום הזה וחמ"ד בקהילה, יעד של החמ"ד, שמחבר בין בתי הספר לסביבתם ובו זכו מורים שפעלו למען קידום היעד הזה מעבר למקובל ולשעות העבודה הרגילות.

בתוך רשימת מאה המורים ניתן למצוא יוזמות יצירתיות למדי כמו של: פאני בוסקילה, מורה באולפנת גבעת וושינגטון המזמינה לביתה תלמידות שסיימו לפני עשור ואף יותר ושומרת עימם על קשר רציף. הרב יצחק שילר, מורה בישיבת בני חיל בקדומים המלמד את תלמידיו שח-מט כחלק מהניסיון לשפר את הריכוז. דבורה קוסמן, מורה מתיכון פלך לבנות בירושלים המלמדת את תלמידותיה אידיש בעזרת העלאת מחזה בשפה הנושנה. וחנה זאקס, מורה לשעות פרטניות המעבירה לתלמידים מתקשים, סדנת קואוצי'נג בה הם מנהלים יומן אישי העוקב אחר התפתחותם.

"כל אחד במקומו הוא פורץ דרך", כתב ליפשיץ למורים הזוכים. "כל אחד בבית ספרו משמש דוגמה לסובבים אותו ב“נדבה“ שלו, בחידוש שאותו הוא מנחיל לרבים, בדרכו החינוכית המהווה מקור השראה בבית הספר, בעבודת הצוות המשפחתית שהוא יוצר, בהתמדה הגדולה במה שהוא מסמל בפריצת הדרך שלו. על כל אלה אנחנו מבקשים לומר תודה מקרב לב. אתם, מורים ואנשי חינוך יקרים, משמשים דוגמה לכולנו, ומהווים השראה שמערכת החינוך כולה תוכל להתבשם בה".