בית כנסת
בית כנסתצילום: פלאש 90
הקהילה היהודית בפודגוריצה שבמונטנגרו קיבלה לראשונה בהיסטוריה שטח להקמת בית כנסת – כך סיפר אתמול ז’סה אלפנדרי, המשמש כנשיא הקהילה היהודית במונטנגרו.


לדבריו, ההתחלה כבר נראית מבטיחה. "בית הכנסת קיבל מיקום יפה מאוד, ממש במרכז העיר פודגוריצה, בירת המדינה. הקרקע הוענקה לקהילה היהודית במתנה ותהיה בבעלותה במשך 99 השנים הבאות, מה יהיה אח”כ? אנחנו לא דואגים".

כשהוא נשאל בנוגע למימון המבנה – הוא אינו דואג. לדבריו, נדיב יהודי אוקראיני, בשם ואדים רבינוביץ צפוי לממן את העלויות. רבינוביץ משמש כיו”ר עמית של היהודים בפרלמנט האירופי. בחודש ספטמבר האחרון, ביקר רבינוביץ יחד עם יואל רובינפלד, המכהן כיו”ר משותף בארגון, ויחד פעלו עם בכירים רבים לצורך הפיכת החלום להקמת בית הכנסת למציאות.

במונטנגרו מתגוררים כ- 660,000 תושבים, מהם 350 יהודים בסה”כ, כשמתוכם ישנם 100 בלבד שהינם חברים פעילים בקהילה. מי שמכהן כרבה של הקהילה הוא הרב משה לוצ’יאנו, בנוסף, מכהן הרב לוצ’יאנו כרבה הראשי של זאגרב.

בשנת תשע"א, 2011, הוקמה הקהילה היהודית של מונטנגרו ביוזמת הרב יואל קפלן, הרב הראשי לאלבניה שפועל להחייאת החיים היהודים במדינות הבלקן. בביקורה של משלחת הארגון מרכז רבני אירופה עליה נמנה גם הרב הראשי לישראל יונה מצגר, הביעו ראשי השלטון תמיכה בהקמת הקהילה היהודית. לנשיא הקהילה מונה יאשה (יעקב) אלפנדרי.