הממצא המרגש
הממצא המרגששילה הקדומה

ממצא חדש שנמצא לאחרונה בשילה הקדומה פותר תעלומה תנ"כית ועשוי להשלים את הסיפור של חורבן שילה הקדומה- בירת ישראל במשך 369 שנים, שסיפור חורבנה כאילו הושמט מהתנ"ך. הממצא כולל קנקן שפת צווארון שבור ושכבת אפר שריפה מתקופת ההתנחלות, התקופה בה מת עלי הכהן ונשבה ארון ה' על ידי פלישתים, המעיד על חורבן משמעותי.

ממצא זה שנמצא לאחרונה בשילה הקדומה משלים לנו באופן מלא את הסיפור המקראי מספר שמואל, שם מסופר על מלחמת 'אבן העזר' עם הפלישתים באזור המשוער כאזור ראש העין של ימינו כאשר עם ישראל מפסיד במלחמה, רבים מבניו נהרגים ובהם שני בני עלי הכהן, והדבר המשמעותי ביותר- ארון ברית ה' נופל בשבי.

הרץ מן המערכה מגיע מתנשף לשילה עם הבשורה הרעה בפיו ומספר לעלי על המפלה ועלי הכהן הגדול במשכן נופל מהכיסא שובר את מפרקתו ומת. עד כאן סיפור הקרב המופיע בספר שמואל. מספר פרקים אחר כך בספר שמואל אנו פוגשים את פלישתים בלב גב ההר הישראלי- בגבע, במכמש. מה הם עושים בלב ההר? איך הם הגיעו לשם?

וכאן מגיע סיפור הממצא החדש משילה – לאחר תום הקרב באזור ראש העין עולים הפלישתים ומחריבים את שילה ושורפים את עיר הבירה של ממלכת ישראל ומה שנמצא כעת מעיד על חורבן משמעותי ושריפה עד אפר ומתאים מבחינת התארוך לתקופה התנ"כית של מות עלי וחורבן שילה המשוער.

מקורות אחרים בתנ"ך- בתהילים ובספר ירמיהו מעידים כי אכן שילה- בירת ישראל, נחרבה כולה על ידי פלישתים.

ממצא זה הינו חלק מתוך חפירה ארכאולוגית רחבה ומרתקת שמתבצעת בימים אלה בשילה הקדומה על ידי כ-1000 בני נוער מכל רחבי הארץ.