השר בני בגין
השר בני בגיןצילום: פלאש 90

תנועת רגבים עתרה הבוקר (שישי) בדחיפות לבג"צ בבקשה כי יאסור על הממשלה לקבל בישיבתה ביום ראשון החלטה על שינוי המדיניות של הסדרת ההתיישבות הבדווית בנגב.

אתמול (חמישי) נודע כי בכוונת השר בני בגין, שכבר אינו מכהן בכנסת וככל הנראה גם לא יכהן כשר בממשלה הבאה, לבצע מחטף חמור רגע לפני עזיבתו את הממשלה. התכנון הוא לשנות את המדיניות שנקבעה בהחלטת ממשלה קודמת בכל הנוגע להסדרת ההתיישבות הבדווית בנגב.

כך למשל, מתכנן השר בגין להגדיל את התמורות שיינתנו בקרקע לבדווים מ-50% -63%. משמעות צעד זה היא כי למעלה משלושים אלף דונמים נוספים יועברו לידי הבדווים וירשמו על שמם בטאבו. עוד מתכנן השר בגין לקבוע כי הרוב המוחלט של המאחזים הבדווים יולבנו במקומם, מה שיוצר רצף טריטוריאלי בכל מרכז הנגב ופוגע אנושות ברציונל של תכנית המתאר מטרופולין באר שבע.

בעתירה טוענים עורכי הדין בצלאל סמוטריץ' ובעז ארזי מתנועת רגבים כי לא יתכן שממשלת מעבר שכבר אינה נהנית מאמון הכנסת תקבל הכרעה בנושא כה קריטי ותכבול את ידיה של הממשלה הבאה. עוד טענה רגבים בעתירתה כי בעיתוי הנוכחי ישנו חשש רב כי השרים יחששו להצביע לפי צו מצפונם ובניגוד לעמדת ראש הממשלה וזאת בשל החשש כי ראש הממשלה יפגע בהם בשל כך בחלוקת התפקידים בממשלה הבאה.

ברגבים מבקשים מבג"צ להורות לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה להימנע מקבלת ההחלטה האמורה ולהותיר זאת לממשלה הבאה שתוקם בתוך שבועות ספורים. "אם השר בגין חושש שבממשלה הבאה לא יהיה לכך רוב" אומרים ברגבים, "אז שיכבד בבקשה את ההכרעה הדמוקרטית ולא ינצל את תשומת הלב הפוליטית והציבורית הנתונה בימים אלה להרכבת הקואליציה בכדי לבצע מחטף ולכפות את עמדתו על הממשלה הבאה".

החלטת הממשלה עלולה להתקבל במחשכים וללא כל דיון. מסמך ההמלצות של השר בגין ותזכיר חוק בן כשבעים עמודים הועברו לשרי הממשלה רק בשעת אחר צהריים מאוחרת של יום חמישי (24.1) כאשר כבר ביום ראשון בבוקר השרים אמורים להצביע על ההחלטה.

עוד אומרים ברגבים "קשה לצפות שהשרים ישקיעו את מנוחת סוף השבוע לאחר שבוע הבחירות העמוס בלימוד מעמיק של הסוגיה המורכבת הזו ויערכו התייעצויות עם גורמי מקצוע במשרדיהם כדי לקבל החלטה מושכלת ביחס להצעותיו של השר בגין. אם זה לא מחטף, הוסיפו ברגבים, לא נדע מחטף מה הוא".