ש"ס אלי ישי אריה דרעי
ש"ס אלי ישי אריה דרעיצילום: פלאש 90

דוברה (המיתולוגי) של תנועת ש"ס, רועי לחמנוביץ', המכהן כיום כיועץ אסטראטגי אינו מתרשם מהדיווחים על מחלוקות בצמרת ש"ס על אופי הנהגת המו"מ הקואליציוני.

להערכתו ההדורים ייושרו ולו משום ההבנה שעיסוק מוגזם במחלוקות הפנימיות עשוי לעלות למפלגה מחיר כבד מול קואליציית נתניהו.

ביומן ערוץ 7 מסביר לחמנוביץ' כי המקור לתחושתו ולפיה הסערות בתוך ש"ס ירגעו בסופו של יום, הוא בהנחה שבסופו של דבר הרב עובדיה יוסף הוא שיכריע בכל סוגיה ועמדתו היא המקובלת על הכול במפלגה.

עם זאת הוא מעריך כי חלוקת התפקידים בצמרת ש"ס תהיה ברוח זו שהייתה בתקופת הבחירות, כלומר  שעל ענייני המפלגה פנימה, הסניפים הפעילים וכו', יהיה אמון אריה דרעי, ואילו על ענייני הקשר עם מפלגות שבחוץ יהיה ממונה השר ישי.

לחמנוביץ' מתייחס גם לטענות לפיהן נתניהו יעדיף לנהל את המו"מ הקואליציוני מול השר ישי ולא מול דרעי, וזאת לנוכח הקשרים הטובים שנוצרו בינו לבין ישי בארבע השנים האחרונות. לדברי לחמנוביץ' אכן קשרי נתניהו וישי טובים הדוקים ובעלי אמון רב כפי שהוא עצמו הכיר אותם, ואולם להערכתו נתניהו יידע לאזן וכשם שמצא לנכון בליל הבחירות להתקשר לכל אחד מראשי ש"ס, כך גם לא יעדיף במו"מ הקואליציוני אחד מראשי ש"ס על משנהו.

לחמנוביץ' סבור שבש"ס יוקם צוות מו"מ קואליציוני שיורכב או משלושת הראשים עצמם, או נציגים מטעמו של כל אחד או אישים המוסכמים על כולם. בהקשר זה הוא מזכיר כי במשאים ומתנים קודמים ייצגו את ש"ס אנשי מקצוע ולא אנשים פוליטיים.

באשר ליחסיהם המתוחים של דרעי וישי אומר לחמנוביץ' כי אמנם אין להכחיש שקיימת מתיחות בין שני האישים שלא פעלו זה לצד זה במשך עשור שנים ומשום כך כל אחד מהם מביא את אנשיו לדרך המשותפת, אך היכולת להחליט קלה יותר כאשר שניהם מקבלים את קביעת הרב עובדיה כמכרעת.

עם כל זאת סבור לחמנוביץ' כי המתרחש בש"ס הוא לא כאפס קצהו לעומת המתרחש בליכוד.

באשר לסיכויי הישיבה יחד עם יאיר לפיד בממשלה אחת, אומר לחמנוביץ', כי יש להפנים כי החלטתו של נתניהו שלפיד אינו רק שותף טכני אלא שותף מהותי היא החלטה משמעותית מאוד. לטעמו המשמעות היא שיהיה על ש"ס לבחון את הדרכים להתגמשות על מנת למנוע מצב בו תתעסק יתר על המידה בויכוחים פנימיים ובינתיים תגלה שהרכבת הקואליציונית יצאה מהתחנה והם נותרו אי שם מאחור.

לחמנוביץ' מקווה ומאמין שש"ס תדע לשים מאחור את כל מה שייכתב עליה בעיתונות החרדית ביום שבו תחליט לשבת יחד עם לפיד בקואליציה אחת. לטעמו כתפיו הרחבות של הרב עובדיה רחבות דיין כדי להכיל את הביקורת שתוטח בה.

באשר לתכנית לפיד לשוויון בנטל, תכנית הנראית על פניה כגולת המחלוקת העיקרית מול המפלגות החרדיות, אומר לחמנוביץ' כי מדובר בתכנית שבמשך חמש שנים תיערך לגיוס החרדים ובתקופה זו יכולים לקרות לא מעט דברים, לבד ממערכת בחירות וחצי לפחות, שתחלוף עד אז...

עם זאת הוא סבור שהחיבור בין לפיד לש"ס אפשרי בעוד החיבור עם יהדות התורה נראה קשה יותר. הוא סבור כי "לא תלוש מהמציאות שש"ס תהיה בפנים ויהדות התורה תישאר לצעוק געוואלד בחוץ".

להערכתו ש"ס לא תוכל לחתום על עקרון מגבלת המכסה ללומדי תורה, כפי שלא תוכל לעשות זאת כל מפלגה שומרת מצוות, ולהערכתו גם 'הבית היהודי', שכן המשמעות היא שלאחד מותר ללמוד תורה ולאחר לא. לעומת זאת עקרון השוויון בנטל יכול בהחלט להתקבל ובמשך חמש השנים יפותח מנגנון שיאפשר את השוויון הזה בצורה מעשית, "עם זה ניתן לחיות בשלום".