אלי ישי
אלי ישיצילום: פלאש 90

סגן ראש הממשלה, השר אלי ישי, אחד מראשי ש"ס, פורס ביומן ערוץ 7 את הקווים האדומים שבכוונת מפלגתו להציג לראש הממשלה לקראת המו"מ הקואליציוני, ועם זאת את הסוגיות בהן יהיו אנשי מפלגתו נכונים להתגמש.

לדבריו "לכל דרישה ורפורמה יש גבולות". לטעמו כוונתו של לפיד היא לסגור את עולם הישיבות וכוונה שכזו תיתקל בהתנגדות נמרצת של ש"ס, התנגדות שיתכן ותוביל אותה לאופוזיציה.

לעומת זאת השר ישי אינו שולל פתרון, גם אם הוא קשה ומורכב, של שירות אזרחי ולאומי שיאפשר כניסה לאקדמיה של בני המגזר החרדי. מהלך כזה יכול להצליח. לעומת זאת אם לפיד יציג עמדה של ייקוב הדין את ההר הרי שהדבר לא יצלח. "רבני ישראל יצאו בקריאות ברורות", הוא מזכיר ואומר.

ישי מציין בדבריו את התרחבותו של הנח"ל החרדי ואת המתנתם של אלפים כלשונו לגיוס לשירות אזרחי, וכעת נותר לבחון את הדרך הנכונה לעשות זאת. "אם לפיד ידרוש או הכול או כלום זה יוביל לקטסטרופה", מעריך ישי הסבור כי אם אכן לפיד מתכוון לגבש תכנית שתתפרס על חמש שנים בהן תיבחנה הדרכים ליישום תכנית השוויון בנטל הרי ש"מחר תהיה קואליציה", כדבריו.

עוד מוסיף השר ישי ואומר כי בעניינים אלה מפלגתו אינה לבדה ו'יהדות התורה' מתואמת עם ש"ס. "לא ניתן יד לפגוע בעולם התורה", הוא אומר ושב ומציין כי הסכמות על הליך מדורג ומוסכם ללא כפייה כוחנית של מהלכים תוביל את שתי המפלגות החרדיות לישיבה משותפת בממשלה הבאה.

בהמשך דבריו העלה השר ישי הערכה לפיה לעמדה החרדית בסוגיה זו יצטרפו גם אנשי 'הבית היהודי' שגם הם יתנגדו לפגיעה בעולם התורה. בעקבות הדברים הצגנו לישי ציטוטים מתוך מכתב של תלמיד ישיבה מבני הציונות הדתית ששוגר למערכת ערוץ 7, ובו הביעו כאב על התבטאותו של הרב עובדיה בגנות מצביעי הבית היהודי וטענו כי מדובר בפגיעה במעמדו הכלל ישראלי של הרב עובדיה עצמו.

במכתב המדובר נכתב בין השאר: "אני גדל בבית מדרש שאחד הכללים הבסיסים שלו הם כבוד לתלמידי חכמים גם אם הם לא כמונו ולא חושבים באותה הדרך. בטח ובטח בכבוד עצום ורב לגדולי דורות. כמו מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א...". במכתב מצוטטים דבריו של הרב יוסף ובעקבותיהם שואל הבחור: "בית של גויים? וכי רבני הציבור שלנו כל כך קטנים? וכי ציבור שלם בעם ישראל לא יהודי? כופרים בתורה? וכי למה? לנו אין ישיבות? לנו אין אנשים שמוסרים נפשם על התורה יומם וליל? דווקא אלינו לדבר ככה?".

בתגובה לדברים העדיף השר ישי שלא להרחיב אך אמר כי דבריו של הרב עובדיה לא נועדו לפגוע ברבנים ובבתי מדרש אלא אך ורק ברעיון הנישואים האזרחיים והתחבורה הציבורית בשבת. "על זה הרב דיבר ולא על הבית היהודי, ובכאב עצום. אני לא אפשר בינו לבין הרב. לא מערערים על רבנים גדולים. על כך גודלתי וחונכתי".