אורי אריאל
אורי אריאלצילום: פלאש 90

יו"ר צוות המו"מ הקואליציוני של 'הבית היהודי', חבר הכנסת אורי אריאל, מסרב להתרשם מהדיווחים ופיסות המידע המתפרסמים בתקשורת סביב כוונותיו ומגמותיו הקואליציוניות של ראש הממשלה.

בראיון לערוץ 7 הוא אומר כי בסך הכול מדובר בהמצאת ספינים שזו דרכם הגרועה של פוליטיקאים לדבר בינם לבין עצמם.

חבר הכנסת אריאל שולל מכל וכל את הדרך הזו אותה הוא מגדיר כ"שיטה עקומה ודפוקה". להערכתו למשקעי העבר שבין פוליטיקאים אין משמעות של ממש, ואם קיימת משמעות שכזו הרי שהיא שואפת לאפס, כלשונו. לטעמו כל הדיווחים האחרונים אינם אלא רכילות המנוגדת לרוח היהדות ואין ליחס להם משמעות מעבר לכך.

כשהוא עובר לסוגיות המהותיות יותר מציג חבר הכנסת אריאל את שורת הדברים שיועלו כחלק מרכזי של המו"מ הקואליציוני מצידה של סיעתו: "נשיאה בנטל, חינוך באופן כללי ועלויות החינוך במגזר הדתי, נושא ההתיישבות ודו"ח השופט אדמונד לוי ונושאי רווחה".

באשר לסוגיית שכר הלימוד הגבוה בציונות הדתית, אומר אריאל כי אמנם נתניהו סיכם עם השר היוצא, הרב דניאל הרשקוביץ, יו"ר 'הבית היהודי' עד לא מכבר, על מתווה להורדת המחירים אך בפועל הדברים לא מומשו ואף לא הוחל בהכשרת הכלים למימוש הסיכום. כעת יש להביא את הדברים לידי מימוש במהלך ההסכם הקואליציוני.

באשר לתביעות בנושאי התיישבות ודו"ח השופט לוי, תביעות הנראות לכאורה מנוגדות לעמדות שמציג יאיר לפיד הדורש חזרה לשולחן המו"מ המדיני, אומר אריאל כי המפלגות יכולות ללכת יחדיו שכן גם בשנים האחרונות נעשו ניסיונות למו"מ מדיני ובמקביל הייתה בנייה ביו"ש, גם אם לא בהיקפים הרצויים, והניסיונות למו"מ מדיני לא צלחו.

לדבריו היות הנושא המרכזי שאותו הניח לפיד בפני הבוחר נושא מעמד הביניים והנושא החברתי מאפשר חבירה לממשלה אחת. אריאל מזכיר כי "גם אנחנו חותרים לשלום. זה עניין יהודי", ומבחינתו אין לו כל בעיה שיירשם בקווי היסוד של הממשלה שהיא תחתור לשלום.

בסוגיית השוויון בנטל, הסוגיה הנחשבת למוקש המשמעותי ביותר בדרכה של קואליציית נתניהו סבור אריאל כי ניתן להגיע להידברות בין הצדדים, "אבל בתנאי שהדברים יהיו מתוך כבוד ולא מתוך כפייה וכעס. הולכים אחד לקראת השני ולא לכופף את השני". לטעמו כאשר זו תהיה הגישה "אפשר להגיע להסדרים".

עוד מוסיף אריאל ומציין כי אפשרות להסדר והסכמות קיימת לא רק עם סיעת ש"ס אלא גם עם יהדות התורה על אף משקעי העבר. "המשקעים משפיעים, אבל רק בשוליים. אפשר לגשר והציונות הדתית היא המתאימה ביותר להיות הגשר הזה. אנחנו מבינים את הצורך בלימוד תורה כערך לאומי וגם את הצורך להיות בצבא שאליו אנחנו וילדינו הולכים".

לקראת סוף דבריו נשאל שוב אריאל אם סוגיית היחסים האישיים בין בנט לנתניהו אינם פוגעים במפלגה, ואם מהלכיו האחרונים של נתניהו לא מעידים על כוונתו לגרום לבנט "לזחול" לממשלה מתוך הבנה שהעניינים נסגרו כבר והוא מהווה מעין גלגל חמישי בממשלה זו. אריאל דוחה את הדברים וקובע כי לפי שעה לא נערכו שיחות אמיתיות וכל שדובר בו היה רק ההכנה למפגש עם הנשיא בו ימליצו נציגי המפלגות על מועמדן לראשות הממשלה.

באשר לתחושה שנתניהו מתעלם במכוון מבנט, במגמה למזער את כוחו, אומר אריאל: "אנחנו גמרנו להיות ממשפחת הזוחלים. עברנו למשפחת הטורפים או האריות. זוחלים גמרנו להיות. עוד לא היה הישג כזה למפד"ל הבית היהודי מאז ומעולם. המציאות שהתהוותה עם נפתלי בנט ושאר החברים היא אחרת לגמרי ואני מקווה שיהיו לזה גם תוצאות בשטח".