מצביעים יותר
מצביעים יותרפלאש 90

בתוך כל שלל הפרשנויות אודות תוצאות הבחירות נשכחה אחת מקבוצות הבוחרים הגדולות בישראל. אם נרצה לדייק מדובר בקבוצת הבוחרים השישית בגודלה, קטנה רק ממצביעי הליכוד-ביתנו, יש עתיד, העבודה, הבית היהודי וש"ס.

אם לא הצלחתם להיזכר באיזו מפלגה מדובר אל דאגה, לא תקפה אתכם אמנזיה, פשוט מכיוון שלא מדובר במפלגה. קבוצת הבוחרים המדוברת, שוות ערך לכ-9 מנדטים, היא קבוצת הבוחרים שקולותיהם אמנם כשרים אולם הם חסרי כל משמעות בחלוקת המנדטים בכנסת. למעלה מ-270 אלף מצביעים נתנו את קולותיהם בבחירות האחרונות לשורה של מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. הגדולה שבין המפלגות הללו היתה עוצמה לישראל, עם למעלה מ-66 אלף קולות. הקטנה מכולן היתה מורשת אבות, עם פחות מ-500 קולות. אולם בסופו של יום, 66 אלף מצביעי עוצמה לישראל הם בעלי בדיוק אותו משקל כמו פחות מ-500 מצביעי מורשת אבות, אפס, גורנישט.

הצבעה איננה אקט של מה בכך, הצבעה היא הדרך בה מביא אדם מישראל את דרכו לידי ביטוי במסגרת המערכת השלטונית. למעורבות זו ישנם כללים, היא איננה שוק חופשי. בין הכללים ניתן למצוא את כללי רישום המפלגות, כללי הגשת הרשימות וגם את אחוז החסימה. מי שהולך לקלפי ומצביע למפלגה שלא עברה את אחוז החסימה ממלא את חובתו האזרחית רק לכאורה. בפועל הוא לא משתתף במשחק הדמוקרטי ממש כמו מי שנשאר בבית או הלך להשתזף על חוף הים.

בבחירות לכנסת ה-17, עם העלאתו של אחוז החסימה לשני אחוזים, הייתה כמות הקולות שקיבלו רשימות שלא עברו את אחוז החסימה וממילא לא השתתפו בחלוקת המנדטים בכנסת ה-17 גדולה מאוד, 178,688 קולות. אחוז החסימה בכנסת ה-17 עמד על 62,742 קולות ואילו המודד למנדט עמד על 24,619 קולות. הקולות שקיבלו רשימות שלא עברו את אחוז החסימה היו שווי ערך לכ-7 מנדטים. בכנסת ה-18 נדמה היה שהציבור מתבגר. הרשימות שלא עברו את אחוז החסימה קיבלו בסך הכל 103,904 קולות. אחוז החסימה בכנסת ה-18 עמד על 67,470 קולות ואילו המודד למנדט עמד על 27,246 קולות. הקולות שקיבלו רשימות שלא עברו את אחוז החסימה היו שווי ערך לכ-4 מנדטים.

אולם, האופטימיות היתה מוקדמת, מוקדמת מאוד אפילו. נדמה שהציבור שכח לחלוטין את לקחי הכנסת 17. בבחירות שהתקיימו אך לפני כשבוע, לכנסת ה-19, הגיע מספר הקולות שקיבלו רשימות שלא עברו את אחוז החסימה לשיא של 268,798 קולות (על פי נתוני ועדת הבחירות המרכזית המעודכנים לאתמול, ה-28 בינואר, בשעה 11:59). אם בכנסת ה-18 המפלגה שקיבלה את מספר הקולות הגבוה ביותר מבין המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה קיבלה קולות בשווי מנדט בודד, הרי שבכנסת ה-19 אחת המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה קיבלה למעלה משני מנדטים ושתיים נוספות קיבלו כמנדט וחצי כל אחת.

אבל מה הבעיה בעצם? מדובר הרי באזרחים שמימשו את זכותם-חובתם האזרחית. אולם מדובר במימוש לכאורה בלבד. הצבעה למפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה היא התחמקות מהזכות והחובה להשפיע על המפה הפוליטית. מי שמעוניין באמת להשפיע על הפוליטיקה הישראלית חייב להתאים את עצמו לכללי המשחק שלה. התחמקות מהעניין הזה בשם השאיפה להצביע למי שמשמיע את הקול הצלול ביותר או הטרנדי ביותר איננה מוסיפה דבר לעם ולחברה בישראל.