גלי צה"ל
גלי צה"לצילום: פלאש 90

אתמול הגיע לסיומו מסע משפטי מפרך שארך כשנה, בנוגע לשידור תשדיר שירות מטעם ארגון המלחמה במסיון "יד לאחים" בתחנת השידור הצבאית "גלי צה"ל".

לא כולם בוודאי יודעים כי כל מוסד ללא כוונת רווח יכול לפנות לתחנה הצבאית, ותמורת מחיר מתאים לשדר בתחנה מה שמכונה הודעה והוא למעשה תשדיר פרסומת רגיל.

התחנה מנועה מלשדר פרסומות של גופים מסחריים (אך רשאית לשדר תשדירי חסות) אולם משדרת דרך קבע פרסומים מטעם מוסדות אקדמיים, עמותות חברתיות וגופים נוספים ללא מטרת רווח.

בחודש ספטמבר 2010 ביקש ארגון יד לאחים כי גלי צה"ל תשדר תשדיר מטעמו, בנוסח הבא: "נשמה. אל תיתן שיעבדו על הנשמה שלך! באירועי החג ברחבי הארץ, פועלים מיסיונרים במטרה להשפיע עליכם להמיר את דתכם.

אל תתפתו! שמרו בגאווה על זהותכם היהודית! שמרו על נשמתכם! לפרטים 'יד לאחים' 1800-620-640".

בגלי צה"ל סירבו לבקשה לשדר את התשדיר. לטענתם, לפי פקודות הצבא הם אינם מוסמכים לשדר תשדיר הפוגע ברגשותיהם הדתיים של חלקים באוכלוסיה. בנוסף, טענו בתחנה כי פעילותו של "יד לאחים" שהוא ארגון להצלה ממיסיון ולהנחלת ערכי היהדות – שנויה במחלוקת אידיאולוגית בציבור, ועל כן גוף צבאי אינו יכול לתת ביטוי לעמדתו.

ב"יד לאחים" לא התייאשו ולפני כשנה עתרו לבג"ץ. בעתירה נטען כי הסירוב לשדר את התשדיר הוא בלתי-סביר וכי הוא פוגע בחופש הביטוי. בגלי צה"ל טענו מנגד, כי התשדיר שהוצע אינו עולה בקנה אחד עם חוק גלי צה"ל – שידורי רדיו של צבא הגנה לישראל

אתמול כאמור הגיע התהליך המשפטי לסיומו כאשר השופטים אשר גרוניס, ניל הנדל ונעם סולברג נתנו תוקף של פסק דין להסכמה אליה הביאו את שני הצדדים.

לאחר דין ודברים בין הצדדים עצמם והצעות פשרה קודמות הניחו השופטים בפני הצדדים הצעה לנוסח של תשדיר אשר הוסכם הן על הארגון והן על גלי צה"ל.

"ניסו להשפיע עליך לשינוי דתך? לידיעתך, מתן הטבות כפיתוי להמרת דת מהווה עבירה פלילית. לפרטים 'יד לאחים' 1-800-640-620", נאמר בנוסח שהוצע על ידי שופטי בג"ץ.

הצדדים הסכימו כאמור לנוסח והשופטים נתנו תוקף של פסק דין להסכמה זו.