דיקור סיני
דיקור סיניצילום: פלאש 90

מחקר חדש שנערך לאחרונה בארצות הברית, הביאו את המכון הלאומי האמריקאי לחקר הסרטן (NCI) להמליץ על דיקור סיני כטיפול מסייע, יעיל ובטוח לחולי סרטן אשר מקבלים תרופות מצילות חיים, על אף תופעות הלוואי הקשות שלהן.

ביום הבינלאומי לציון המאבק בסרטן החל היום שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר זיו בר, המנהל הרפואי האזורי  של מרפאות כללית רפואה משלימה, על המחקר ועל יישומו השטח.

ד"ר בר מספר כי בעשורים האחרונים מוכחת יעילות רבה בשילוב הרפואה המשלימה לסוגיה, בטיפול בחולי סרטן, כחלק ממערך תומך שנועד להקל על הסימפטומים של הטיפולים, מחזק את המטופלים ומעניק להם איכות חיים טובה. במגוון הטיפולים המטיבים עם חולי סרטן ניתן למנות את טיפולי השיאצו, רפלקסולוגיה, נטורופתיה והומיאופתיה, ביו-פידבק וכמובן – דיקור סיני.

המחקר המדובר שהתפרסם באוקטובר האחרון בדק את יעילות הדיקור בטיפול בגלי חום הנגרמים עקב השימוש בתרופה "טמוקסיפן" בחולות סרטן השד, החוסמת את פעילות ההורמון אסטרוגן של הגוף וגורמת לתופעות דמויות גיל מעבר בעוצמה קשה. במחקר נבדקו רמות ההורמונים בדמן של המטופלות לפני ובמהלך המחקר ונמצא שעל אף שהטיפול בדיקור הפסיק את גלי החום, הוא לא השפיע על רמות האסטרוגן ומשום כך הוא בטוח לחלוטין כטיפול בחולות סרטן הזקוקות לטמוקסיפן. מחקר נוסף הראה כי הדיקור יעיל גם לגברים המקבלים טיפול הורמונאלי נוגד טסטוסטרון המקובל במקרים של סרטן הערמונית. 

מחקר זה מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים המוכיחים את יעילות הדיקור הסיני לטיפול בגלי חום, בעייפות, בכאבים נוירופתיים, בבחילות ובחוסר תאבון וביתר תופעות הלוואי של הטיפולים הכימותרפיים לסוגיהם השונים. מעבר ליעילות ולבטיחות שמציע הדיקור, יש הגיון רב במציאת פתרון לא-תרופתי לתופעות הלוואי של התרופות, שכן לא סביר להציע לאדם הסובל מתופעות של תרופה, לטפל בהן באמצעות תרופה נוספת.

עוד מוסיף ד"ר בר וקובע כי לאור הממצאים ניתן בהחלט לתעל את השימוש בדיקור גם ככלי לסיוע למטופלים הסובלים מתופעות לוואי של סטטינים (תרופות נגד כולסטרול), או במהלך הטיפול בחיידק ההליקובקטר הנעשה על ידי טיפול אנטיביוטי רחב היקף. הטיפול בדיקור מונע ומקל על תופעות הלוואי של התרופות וכך אפשר להשלים את תוכנית הטיפול התרופתית הנחוצה מבלי שהמטופל יסבול. 

על הדיקור הסיני מספר ד"ר בר ומסביר כי על פי הרפואה הסינית, מוזרמת אנרגיית צ'י – הנחשבת לאנרגיית החיים החשובה והמחזקת, לאורך מסלולי אנרגיה מיוחדים בגוף האדם הנקראים מרידיאנים. הדיקור הסיני מסייע להחזיר את האיזון ולחזק את האיברים החלשים, בעת שההרמוניה של הגוף משתבשת כמו במקרה של טיפול כימותרפי וקבלת תרופות חוסמות הורמונים. כאשר נבדקה פעולת הדיקור בכלים של הרפואה המערבית, נמצא שהוא משפיע על מערכת העצבים ומערכת החיסון, משחרר חומרים נוגדי כאב ונוגדי דלקת ומווסת את זרימת הדם באזור המושפע. 

הדיקור הסיני יעיל למגוון רחב של מצבים ובעיות ומשמש לטיפול במצבים אורטופדיים, בעיות עיכול ונשימה, מחלות עור, דרכי שתן ועוד. הדיקור יעיל גם כטיפול במצבי חרדה, דיכאון והפרעות שינה. כאשר מפנים את היכולת המגוונת הזו לעזרתם של חולי סרטן מתקבל כלי גמיש ויעיל המסייע לטיפול בקשיים שהמחלה והטיפול בה מציבים מול המטופל. ניתן לסייע לו להתמודד עם הקושי הרגשי והחרדה, עם תופעות הלוואי השונות של התרופות ועם חוסר האנרגיה וחוסר התיאבון שמחמירים את מצבו.

לטעמו של בר הדיקור עדיף על כלים אחרים שמציעה הרפואה המשלימה. הוא מזכיר כי כלי מצוין נוסף של הרפואה הסינית, למשל, הוא שימוש בצמחי מרפא, אלא שדווקא בחולי סרטן שימוש בתחום זה מחייב זהירות מרובה. האינטראקציות בין צמחי מרפא לתרופות עדין ולא נחקרו במלואן. כאשר חלה תגובה כזו או אחרת במהלך טיפול כימותרפי, עלול להיווצר מצב שהצמח ינטרל את פעילות התרופה ויזיק לחולה באופן בלתי הפיך. הדיקור הסיני עדיף, אם כן, כי הוא בטוח לגמרי לשימוש בחולי סרטן ואין לו אינטראקציות עם תרופות.