שבע שנים וחצי עברו מאז תהליך ההתנתקות מגוש הקטיף וצפון השומרון. רבים מהילדים ובני הנוער כיום לא חוו את האירוע ואינם מכירים את ההיסטוריה הטמונה בחבל ארץ זו. לשם כך הוחלט לאפשר לבתי הספר לציין במסגרתם יום פעילות המוקדש כולו ללימוד על גוש קטיף.

יום גוש קטיף במערכת החינוך נקבע בתאריך כ"ב בשבט, במסגרת חוק המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון, תשס"ח-2008. התאריך נקבע לציון היום בו עלה לקרקע היישוב הראשון של גוש קטיף, נצר חזני, לפני 36 שנים. מאחר והשנה כ"ב שבט נופל על יום שבת, הוחלט כי בתי הספר יערכו את פעילויותיהם במהלך השבועיים הקרובים.

יום גוש קטיף הוא ההזדמנות של מערכת החינוך להנחיל לתלמידים את פרק ההתיישבות בגוש קטיף וצפון השומרון בסיפור הישראלי. לשם כך הקים מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון, מאגר פדגוגי גדול הכולל מערכי שיעור לכיתות השונות, כרזות, טקס בית ספרי, מצגות וסרטים אותם יוכלו המורים להעביר לתלמידים. במרכז קטיף מדגישים שהמטרה של יום כ"ב שבט אינה העיסוק בזיכרון העבר גרידא, אלא מכוונים להעצמת סיפור גוש קטיף תוך שילובו בתהליך החינוכי של התלמידים בנושאים ערכיים כמו אמונה, מדינה, ציונות והתיישבות.

לקראת יום גוש קטיף דיווחו אנשי מרכז גוש קטיף על פניות רבות ובלתי פוסקות מצד מורים רבים המבקשים ייעוץ והכוונה לתכנים. "מחנכים מבקשים המלצות לסרטים שיתאימו לכיתתם, רכזים חברתיים הרוצים ליזום פעילות ייחודית, מורה שרוצה לחבר את נושא גוש קטיף לתחום הקרוב לליבה ועוד. למעלה מ700 בתי ספר מכל רחבי הארץ, תיכוניים ויסודיים, דתיים וחילוניים, כבר הזמינו את ערכת הלמידה שהופקה על ידי מרכז קטיף, ואשר בעזרתה יוכלו להעביר תכנים בנושא גוש קטיף. בערכה ניתן למצוא מגוון פעילויות חינוכיות בנושא סיפורו של גוש קטיף כחלק מהמפעל הציוני, התמודדות עם סוגיות של זהות אישית, זהות קולקטיבית וזהותה של המדינה, וכן חומרים לדיון בדרכים לניהול מחלוקת בחברה יהודית-דמוקרטית וגיבוש עמדות מנומקות בדילמות העומדות על סדר היום הציבורי במדינה".

השנה לראשונה תתקיים תחרות בית ספרית הכוללת תערוכה בנושא גוש קטיף. התחרות הינה נושאת פרסים ובית הספר שיזכה במקום הראשון יזכה במערכת ברקו.

מוכי בטר מנהל מרכז קטיף: "יום השנה במערכת החינוך הינו כלי הכרחי על מנת לשמור על מורשת גוש קטיף גם בקרב הדור הצעיר. אנו רואים חשיבות רבה בכך שעם ישראל בכלל ותלמידיו בפרט, יזכרו את מפעל ההתיישבות בחבל עזה לדורות הבאים".