הרב מלמד: להיזהר בשו"ת באינטרנטיוני קמפינסקי


כנס מיוחד התקיים בירושלים עבור כלל הרבנים המשיבים לשאלות הגולשים באינטרנט. את הכנס הפיק צוות אתר ישיבה, שהינו בין האתרים התורניים הגדולים וגולשים בו כרבע מליון גולשים בחודש. בכנס השתתפו כ-60 רבנים ואף רבניות המשיבים באתרי השו"ת השונים ודנו בקשרי הגומלין שבין הרב לבין השואלים.


הרב עזרא כהן, מנהל אתר ישיבה, אמר בפתיחת הכנס כי האינטרנט מאפשר לחבר כל יהודי בעולם לקהילה אחת גדולה הנקראת "עם ישראל". הוא סיפר על שאלות שהתקבלו במערכת מג'רבה שבתוניסיה ומאיראן, ואף מרבני קהילות מקנדה, גרמניה ועוד. "שו"ת אינו דבר חדש בעולם היהודי כלל וכלל", אמר, "החידוש הוא במיידיות ובזמינות". עם זאת, זמינות זו מעוררת גם שאלות רבות, כגון האם ראוי לתת יחס לכל שאלה, ומהו היחס הראוי, האם הרב יכול לחנך באמצעות תשובתו והאם בכלל ניתן לחולל שינוי כלשהוא באמצעות "שלט רחוק"? בנושאים אלו דנו הרבנים במושבי הכנס השונים.

הרב זלמן ברוך מלמד, ראש ישיבת בית אל ורב הישוב, שהשתתף במושב הראשון לצידם של הרב רצון ערוסי, הרב יעקב אריאל ונציג הרבנות הראשית לישראל, הרב חגי בר גיורא, פנה אל הרבנים ואמר בצורה ברורה: "חכמים הוו זהירים בדבריכם". המשיב צריך לדעת שלא תמיד אנשים יורדים לסוף דעתו, והוא צריך להיות זהיר בדבריו. "מעבר לכך, אפשר לומר שעל כך נאמר "ורבים חללים הפילה", ואלו הם שלא הגיעו להוראה ומורים, ובין האתרים השונים ישנם כאלה שלא הגיעו להוראה ומורים". מעבר לכך, הוסיף ואמר כי על הרב להקיף בתשובתו לא רק את המענה ההלכתי שעליו נשאל, אלא גם לעסוק ברובד החינוכי והאמוני של השאלה.

הרב יעקב אריאל, אמר כי הוא רואה ברכה בכך שניתן לשאול שאלות באופן אישי ואנונימי. כלפי הטענות הנשמעות כי השו"ת האינטרנטי מחליף במידה מסוימת את הקשר הרגיל בין רב לקהל עדתו אמר, כי אין לכך כל שחר. "מספר השאלות האישיות שמגיעות אלי שלא באמצעות האינטרנט לא פחתו כהוא זה. אין שום מיעוט במספר הטלפונים שאני מקבל. נהפוך הוא". עוד הזהיר הרב אריאל את הרבנים שאין צריך לומר כל דבר לכל אחד. על הרבנים להיות זהירים. במיוחד הדבר נוגע לשאלות פרטיות, שאין לפרסם אותן לציבור הרחב. כמו כן, בנושאי צניעות יש לנו כלל ש"אין דורשים בעריות בשלושה". יש לענות על שאלות אלו באופן אישי.

הרב רצון ערוסי טען במושב כי עיקר מטרתו של השו"ת האינטרנטי הוא "את פתח לו". הדבר גורר את השואלים לשאול, ויש בכך ברכה מרובה. אמנם, הדבר רק בגדר פתיחה ויש משם לעודד את השואל לפנות אל הרב המקומי. במקרים בהם מתביישת המשפחה מן הרב המקומי, אמר הרב ערוסי -  הוא מזמין את השואל לבירור בלשכתו.

במושב השני שמעו הרבנים הרצאות מקצועיות במספר תחומים. הרב אברהם יצחק כלאב, ראש כולל דיינות פסגות דיבר על כך שהרב המשיב צריך לשים לב שלא להפוך ל"עורך דין" של השואל, וללמד אותו טענות המזכות אותו בדין. הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן וממייסדי אינטרנט רימון, דיבר על מימדי ההתמכרות לאינטרנט ועל הדרכים לטפל בכך. הרב גדעון ויצמן ממכון פוע"ה דיבר על המיוחדות שבמענה בנושאי טהרת המשפחה באינטרנט והרב ד"ר מרדכי הלפרין ממכון שלזינגר שבבית חולים שערי צדק, חתם את הכנס בשיחה אודות המורכבות שבמענה בענייני רפואה והלכה באינטרנט.