"להחזיר את הנשמה היהודית לעם ישראל"

יו"ר הבית היהודי, חבר הכנסת הטרי נפתלי בנט, עלה אחר הצהריים על דוכן הכנסת ונאם את נאום הבכורה שלו, בו התייחס לשלל נושאים העומדים על הפרק.

לדבריו, "בפעם הראשונה יש 47 חברי כנסת חדשים, מספר שיא, שיוצרים תמהיל מיוחד של נבחרי ציבור שאינו כבול לבליל מחויבויות: לקבלני קולות, לטייקונים, לוועדי עובדים, וגם לא לקבעון מחשבתי. אפשר ליצור שותפויות שחשבנו בעבר שהן בלתי אפשריות, כדי להביא לעם ישראל הישגים שנראו לנו עד כה בלתי אפשריים".

בנט התייחס לרפורמות הדרושות וציין, כי "הציבור הישראלי מצפה מאיתנו שנבוא עם סכין בין השיניים ונפרוץ דרכים חסומות. שיקום פה דור מנהיגות שאינו מפחד. רבותיי, אנחנו נמצאים היום במזלג דרכים גדול, בצומת טי.  זו הבחירה שעומדת בפנינו: האם נפחד או נעשה? כך למשל: כולם יודעים שכדי להוריד את יוקר המחייה חייבים לייצר תחרות במשק, על ידי העברת חוק הריכוזיות".

לדבריו, "אני לא שונא טייקונים, אבל אסור שעלות המחייה שלנו תיקבע בידי בעלי הון, המחזיקים כמו בתיאטרון בובות, את החוטים של כמה בובות ביחד. שמחזיקים כמה מהגופים והעסקים השולטים על חיינו ביחד. זה מסוכן. תיאטרון הבובות הזה מייצר חוסר תחרותיות וקושי כלכלי, מייצר פגיעה בשכבות הביניים ובשכבות החלשות - וכל מה שצריך זהו אומץ לעצור אותו. זה צריך לקרות כאן ועכשיו. הצעת החוק מוכנה וממתינה להעברה! בואו נעביר את החוק הזה מיד. בואו נפיג את העול המיותר שנושאים אזרחי ישראל".

"כולם יודעים שמונופול הנמלים, למשל, פוגע אנושות במדינת ישראל כולה. ישנם ועדים חזקים שמחזיקים את כל המדינה כבת ערובה, ומשביתים נמל למשך יומיים בגלל שטויות. אבל אף אחד לא מוכן להתעסק איתם. כי זה כרוך במחיר פוליטי. אז בואו נעשה זאת אנחנו. בואו נעז", הוסיף בנט.

בנט התייחס גם לקשר בין החברה הישראלית ובין היהדות, "כולם יודעים שיש אבדן ערכים במערכת החינוך. שאיבדנו את הכבוד למורים, שקידשנו את זכויות התלמיד ושכחנו את חובותיו. אבל מי רוצה לצאת נגד תרבות ה"בא לי" שתפסה אחיזה בישראל? גם זו חובתנו. חברים, בואו נודה על האמת: שירותי הדת בישראל הפכו למכונת ג'ובים ענקית שיוצרת ניכור. אין מה להתפלא ששליש מהזוגות מתחתנים מחוץ לרבנות. בואו נעז, ונהפוך את שירותי הדת למוקד שיאיר לכל עם ישראל את היהדות האמיתית".

"אנחנו חייבים להביא את היהדות היפה לכל עם ישראל. אם לא ידע כל ילד במדינה מי היו אבות האומה: אברהם, משה ודוד, ומי היו גיבורי ישראל כמו יהודה המכבי, חנה סנש, יוני נתניהו ורועי קליין, מה זה קידוש בשבת ואיך אומרים "שמע ישראל" – אנו נהפוך את הדור הבא שלנו, לדור ללא מצפן, ללא דרך. בואו נחזיר את החינוך היהודי-ציוני לכל ילדי ישראל. אלה לימודי הליבה שלנו, של הישראלים, לא פחות ממתמטיקה ואנגלית. זוהי לא משימה דתית. זוהי משימה ישראלית", ציין בנט.

בנוגע לעמדתה המדינית של מפלגתו ציין בנט, כי "אנחנו חייבים לבחור בדרך של אמונה בצדקת דרכנו: לדעת שאדמת אבותינו אינה פיסת נדלן, ואין לי שום צורך לדבר על עומק גיאו אסטרטגי כדי להסביר למה היא חשובה לי. אני גר ברעננה ומרגיש בטוח כשהאחים שלי שומרים עליי מהרי בנימין והשומרון. אין מקום בחלקת האלוהים הקטנה והמקסימה שלנו למדינה נוספת. זה לא יקרה. אבל חברים, לפני כל דיון על שטחים, צריך לומר: ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. עכשיו בואו נתווכח".

"כן, זה נכון, חברים, שלא על הכל אנחנו מסכימים. אבל,70% מעם ישראל מסכימים על 70% מן הדברים—אז בואו נעשה אותם! בואו לא נפחד. באנו לארבע שנים. בואו לא נחשב את המשמעויות הפוליטיות של כל מהלך. בואו פשוט נעשה הכי טוב שאנחנו יכולים בתקופה הקצובה לנו. בכנסת הזאת, כאמור, יש תמהיל מיוחד של חברי כנסת, חדשים וותיקים, שאינם מחוייבים לאיש מלבד הציבור הישראלי כולו. אם לא ננצל את ההזדמנות הזאת לעשות את הדבר הנכון - לא תהיה לנו הזדמנות שניה", ציין בנט.

בנט התייחס בהרחבה גם לסוגיית השוויון בנטל. "יש לנו, רבותיי, הזדמנות היסטורית להביא לשיתוף אמיתי בנטל בין כל חלקי החברה הישראלית. כדי לחולל שינוי, חייבים לאמץ שלושה עקרונות: ראשית, לימוד תורה הוא אינטרס קיומי של עם ישראל.  הוא אינו "תבלין". הוא גם אינו אינטרס של החרדים או הדתיים בלבד, אלא של כולנו. כמו שיישוב הנגב אינו אינטרס של תושבי הנגב בלבד, אלא של כולנו, של כל עם ישראל".

לדבריו, "לימוד התורה הוא שקיים את העם היהודי לאורך 2000 שנות הגלות. אבותינו שהיו פזורים במאות מקומות שונים: בפס במרוקו, בצנעא שבתימן ובליטא שבפולין, למדו את אותה התורה וכך שמרו על זהותם ולא נטמעו ונעלמו. היוונים העתיקים נעלמו. הרומאים העתיקים נעלמו. המצרים העתיקים נעלמו. רק אנחנו, היהודים, נשארנו, בזכות התורה. אנו דוברים אותה שפה כמו אבותינו לפני 3000 שנה, חיים באותה ארץ, ומאמינים באותה אמונה. לו הייתי נזרק במנהרת זמן אחורנית 3000 שנה, הייתי מסתדר. לאחר כמה ימים הייתי מסוגל להסתדר ולהבין את השפה. לולא התורה, לא היינו כאן. ללא התורה, לא נהיה כאן. בשואה, יחד עם רצח שישה מיליוני יהודי אירופה, גם עולם התורה נמחק כמעט לגמרי. לאחר השואה עצם המשכיות התורה עמדה בסכנה".

"עם קום המדינה, החרדים נרתמו לשקם את עולם התורה, והגיעו להסכמה מול דוד בן גוריון שהבין את החשיבות ההיסטורית. הוא שחרר 400 לומדי תורה על מנת לבנות מחדש את מה שהושמד. היום עולם התורה בישראל הוא עולם מפואר שמגדל דורות של תלמידי חכמים", הוסיף.

בנט אף ציין, כי "העיקרון השני שנעמיד למול עינינו הוא שהחרדים הם אחינו. הם ציבור מופלא. הם אינם סוציומטים. הם חיים חיי מסירות נפש וחסד למען אידיאל התורה. העיקרון השלישי הוא שהמצב הקיים אינו יכול להימשך. 400 לומדי התורה של שנות החמישים טיפסו ל50,000 כיום. בכיתות א' של היום 30% מהתלמידים הם חרדים. לא ייתכן שהם לא ישרתו בצבא. לא ייתכן שהם לא יישאו בנטל הכלכלה. גם לחרדים זה ברור. מדינת ישראל היא כמו אלונקה, שבתחילה 8 חיילים נושאים חייל אחד, אחר כך 7 נושאים 2, וכרגע 5 נושאים 4. האלונקה עומדת ליפול".

"אחיי החרדים, גם שרות בצבא זוהי מצווה. לא פחות מכך", קרא בנט, "הגנה על המולדת שלנו, שמירה על הילדים שלנו, ורעות - אלה ערכים שאינם נופלים מהערך החשוב של לימוד התורה. שרתתי עם אחים יקרים שידעו ללמוד תורה וגם לסחוב אלונקה, לפתוח גמרא וגם להסתער בשדה הקרב. אני לא אתן שישתלחו באחיי החרדים, אני לא אתן שייפגע עולם התורה ששוקם אחרי חורבן השואה, אך גם לא אסכים לכך שרק באוכלוסיה מסוימת אמהות לא ישנו בלילה מדאגה לגורל בניהם. אנחנו אחים לשמחות אך צריכים להיות גם אחים לדמעות. אין דרך אחרת".

"כשהייתי ילד קינאתי בזכות שהיתה לדורות שקדמו לי. קנאתי בחלוצים, בדור תש"ח, במפריחי השממה בנגב, במשחררי ירושלים", סיפר בנט, "שאלתי את עצמי: מה המשימה שלנו? מה עוד נותר לעשות? התשובה היא: להתאחד ולהחזיר את הנשמה היהודית לעם ישראל. אסיים בדבריו של הרב קוק: "אם נחרבנו ונחרב העולם עימנו בגלל שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עימנו יבנה באהבת חינם".