פרס ואובמה
פרס ואובמהצילום: פלאש 90

לראשונה בהיסטורית היחסים בין ישראל לארה"ב, מוענק עיטור כבוד ע"י נשיא ישראלי לנשיא אמריקאי מכהן.

נשיא המדינה, שמעון פרס, יעניק לנשיא אובמה את  "עיטור הנשיא", במהלך ביקורו העתידי של הנשיא אובמה בישראל. טקס הענקת עיטור הנשיא יתקיים במהלך ארוחת ערב חגיגית ממלכתית במשכן הנשיא בירושלים, בהשתתפות נציגי הציבור הישראלי ובכירי הממשל האמריקאי. במסגרת זו יענוד הנשיא פרס על צווארו של הנשיא אובמה  את עיטור הכבוד, ויישא נאום שבו יציג, בין היתר, את נימוקי הענקת העיטור. במעמד זה עתיד הנשיא אובמה לשאת אף הוא נאום.

ההחלטה להעניק את העיטור לנשיא אובמה התקבלה היום על-ידי הנשיא פרס, בהמלצת חברי הוועדה המייעצת לנשיא, בראשות נשיא בית המשפט העליון (בדימוס), מר מאיר שמגר, ונשיאה החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון.

הנשיא פרס וחברי הועדה נימקו את החלטתם: "ברק אובמה הינו ידיד אמת של מדינת ישראל מאז תחילת דרכו הציבורית. כנשיא ארצות הברית ידע לעמוד לצידה תמיד בתקופות משבר. במהלך כהונתו, תרם הנשיא אובמה תרומה ייחודית ומשמעותית ביותר לביטחון ישראל, הן בהידוק שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות והן בפיתוח משותף של אמצעי לחימה להגנה מפני טילים וטרור. דוגמא בולטת לעשייה משותפת זו, באה לידי ביטוי בפיתוח מערכת "כיפת ברזל", שהצילה חייהם של רבים בישראל ואפשרה מרחב תמרון מדיני לממשלת ישראל בשעת משבר. כהונתו של ברק אובמה כנשיא מתאפיינת באמונה בלתי מתפשרת ובעשייה מתמדת לקידום שוויון ללא הבדל דת, גזע, מגדר והעדפה מינית, ולחיזוק השכבות החלשות, בארצות הברית; ולהעצמתם של ערכים דמוקרטיים, זכויות אדם, אחדות ושלום בעולם כולו. בסיפורו האישי ובסדר היום שלו כנשיא ארצות הברית, מהווה ברק אובמה סמל ומופת לערכים דמוקרטיים והוא מבטא את רוח שוויון ההזדמנויות בחברה האמריקאית".

עיטור הנשיא, אשר הוענק לראשונה בשנה שעברה ביוזמתו של הנשיא פרס, מוענק ליחידי סגולה (אנשים פרטיים וארגונים) שתרמו תרומה ייחודית ויוצאת דופן לתיקון עולם או לחברה במדינת ישראל, לתדמיתה בעולם ומהווים דוגמא ומופת ליזמות, חדשנות, יצירתיות וחזון.

על העיטור מוטבע כוכב הצפון שמהווה סמל וביטוי להתוויית דרך, והמנורה שמסמלת את התחדשות המדינה- את הקשר החזק בין העבר להווה ואת יצירת ההמשכיות. בראש העיטור משובץ הביטוי: "משכמו ומעלה" הלקוח מפרק ט' בספר שמואל א': "בחור וטוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גבוה מכל העם". הענקת עיטור מעין זה היא מסורת הנהוגה בקנדה בהענקת ה – ORDER OF CANADA, בצרפת – בהענקת "הלגיון דה אונר", ובאיטליה, שם מעניק הנשיא עיטורי כבוד על פי החוקה האיטלקית.