לגרש את הפחד. שלח
לגרש את הפחד. שלחצילום: פלאש 90

חבר הכנסת הטרי עופר שלח ממפלגת "יש עתיד" נשא את נאום הבכורה שלו, במהלכו עשה פעם אחר פעם שימוש בדבריו של הנשיא האמריקני רוזוולט בנאום ההשבעה שלו.

רוזוולט אמר אז, כי "הדבר היחיד שעלינו לפחוד ממנו הוא הפחד עצמו: פחד ללא שם, ללא הגיון והצדקה, המשתק את המאמצים החיוניים להפוך נסיגה להתקדמות".

לדברי שלח, "בשעה הזו, כמו בכל שעה בשישים וחמש שנות קיומה, ישראל נתונה במבחן. אויבים מבחוץ מאיימים על שלומה, מחלוקות של זהות משסעות אותה מבפנים, חשרת עב כלכלית מרחפת מעליה. אבל בשעה הזו, עוד יותר מבשעות קודמות בחיינו כאן, מילותיו האמיצות של רוזוולט נכונות לגבינו ביתר שאת: הדבר היחיד שעלינו לפחוד ממנו הוא הפחד עצמו".

שלח ציין, כי "שנים רבות מדי השלטון בישראל מספסר בפחד כדי להצמית את האזרח למקומו הכנוע. המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון מכריזה על כל אוייב כעל היטלר חדש, ובכך מצדיקה כל מעשה כוחני והימנעות מתעוזה מדינית ומשינויים חברתיים נחוצים. תודעת הפחד שולטת במה שילדינו לומדים ואינם לומדים בבית הספר, באמות המידה הציבוריות הקלוקלות שלנו, בדרך שבה השלטון מעדיף לקנות סקטורים בכסף וטובות הנאה פוליטיות במקום לפעול למען הכלל. היא שגורמת לכך שהצדק שלנו, שפעם היה בהיר ונהיר לעולם ולנו עצמנו, הפך להתכנסות עצמית יבבנית, בעוד מעמדה של ישראל בעולם מתקרב לזה של הבזויות שבאומות. הגיע הזמן להביט בראי ללא פחד, ולשנות את התמונה הנשקפת ממנו".

"בקיץ 2011 קם הציבור הישראלי כדי לומר די לפחד. המחאה החברתית זעקה על יוקר המחיה וקראה לצדק חברתי, אבל לא פחות מזה אמרה שלא ייתכן עוד שהצורך להצטופף יחד אל מול האיום החיצוני יהיה הצידוק היחיד לכל פעולה ומחדל. היא זעקה שיש לכתוב מחדש את החוזה בין האזרח הישראלי למדינתו, שעוות וטושטש בכוונת מכוון על ידי שלטון מפלג. וככה ייכתב בו: הרוב המכריע של הישראלים יהיו שותפים מלאים לחיים בישראל. לא עוד העדפות סקטוריאליות והסדרים פוליטיים מעוותים, שהפכו ציבור שלם, שלא בטובתו, לאזרחים שאינם שותפים לערך השירות ומשא העבודה. לא עוד שלטון המפריד ומושל, מפצל בין שבטים וטוחנם זה בזה. לא עוד הפחדות על מלחמת אחים, המונעות את פתרונן הניתן להשגה של בעיות התוססות תחתינו כבר עשרות שנים", הוסיף שלח.

שלח קבע, כי "יש עתיד קמה כדי לכתוב מחדש את החוזה הזה, ולהשיב אותנו לימים שבהם הסולידריות ותחושת הצדק הפנימי שלנו היו מובנות מאליהן. היא קמה כדי להגשים את מילותיו של רוזוולט: להיות מנהיגות כנה ונמרצת, להפוך נסיגה להתקדמות, לגרש את הפחד".