יהודה היס
יהודה היסצילום: פלאש 90

פרופ' יהודה היס, מנהל המכון המשפטי לשעבר, יוחלף במי שנחשב עד כה כיריבו הגדול, ד"ר חן קוגל שגם חשף את פרשת הרקמות שניטלו מנפטרים ונשמרו ללא ידיעת בני משפחותיהם במכון.

ד"ר קוגל הקים בשנים האחרונות מכון לייעוץ רפואי משפטי בשם 'מד"ן'. זאת לאחר שנוכח כי המכון לרפואה משפטית הפך האוטוריטה היחידה שלה מתייחסת מערכת המשפט בישראל, בעוד משפחות הנפטרים אינן יכולות להיוועץ בגורם חלופי כדי לקבל דעה שונה מזו של המכון ולהציגה לבית המשפט.

הצורך במכון שהקים קוגל התחזק לנוכח הליקויים החמורים שהתגלו בהתנהלותו של פרופ' היס, ליקויים שמשפטנים רבים ראו בהם עילה לתביעה פלילית נגדו.

נזכיר כי ד"ר קוגל הוגדר בעבר כמספר שתיים במכון לרפואה המשפטית , ובמשך שנים ניהל את המערכה הציבורית לבירור הטענות נגד התנהלות פרופ' היס. "מאוד מאוד תמוה. אדם שוועדה בראשות שופט מחוזי קבעה שהוא נכשל לגמרי בכל מה שקשור לתפקידו והורשע בעסקת טיעון תמוהה בדין משמעתי בדברים חמורים מאוד - היה צריך להיות מודח, לא רק על עניין משפטי אלא על עניין מוסרי ניהולי. אדם כזה לא צריך לעמוד בראש מכון משפטי, והנה לא רק שהוא לא מודח ושערה לא נופלת מראשו אלא שהוא עומד בראש טבלת המשתכרים", אמר קוגל כבר לפני שלוש שנים וחצי, כאשר נודע כי בצמרת טבלת המשתכרים ניתן למצוא גם את היס.

בדבריו כבר אז דחה קוגל את הטענה ולפיה היס הוא מומחה ברמה גבוהה מאוד ולכן המדינה מגוננת עליו. לטעמו מדובר בהערכות שאינן אלא חלק ממסע יחצ"נות לטובת היס, מסע יחצ"נות שמאחוריו אין דבר למעט הרצון לנמק את ההחלטה להותיר את היס על כנו. "אנחנו בהחלט לא אור לגויים בנושא הזה. זה חלק מתרגיל ביחסי ציבור כדי להסביר לנו למה לא עושים את מה שהיה מתבקש מזמן". קוגל ממשיך ותוהה: "מי מגדיר את מומחיותו. יש במדינה רק חמישה מומחים ברפואה משפטית, אז מי מחליט? יחצ"נים? דוברים? כותבי טוקבקים עבורו?".

בדבריו התייחס ד"ר קוגל גם להערכות המופצות ברשת האינטרנט ולפיהן יתכן שפרופ' היס יודע סודות בתולדות המדינה, ובהן סודות הנוגעים לפרשת רצח רבין, ועל כן הוא מוגן מחשש שהדברים יתפרסמו בעיתונות. קוגל אומר שהוא עצמו אינו בקי בפרטי נתיחת גופתו של רבין ואינו יכול להצטרף למעריכים זאת, אולם אם אכן כך הם פני הדברים הרי שיש לקטוע מצב זה בו אדם אחד מאיים במידע על מדינה שלמה.

כזכור, בעקבות פרשת הרקמות הוחלט במשרד הבריאות להביא לפרישתו של היס מתפקידו, גם אם לא להגדיר זאת כפיטורין על מנת לשמור על כבודו. כעת, חצי שנה לאחר מכן נמצא לו גם מחליף בדמותו של ד"ר קוגל.

ממשרד הבריאות נמסר כי הנהלת המשרד מברכת את המנהל החדש ותסייע ככל יכולתה לקידום הרפואה המשפטית בישראל. "אנו מודים לפרופ' יהודה היס על תרומתו רבת השנים, אנו מעריכים את תרומתו ומאחלים לו הצלחה".