הארכיון הציוני פותח את שעריו לקהל

הארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית משיק אתר אינטרנט חדש בעלות של למעלה מחצי מיליון ש"ח.

הפרויקט המיוחד והחשוב מאפשר לראשונה גישה לחומרים נדירים המתעדים את צמיחתה של התנועה הציונית ברחבי תבל מראשיתה, בשנות ה- 80 של המאה ה-19 ועד ימינו. החומרים באתר כוללים מידע על התפתחותו של הבית הלאומי בארץ ישראל והיבטים שונים של תולדות העם היהודי לפני השואה, במהלכה ועד לשנות ה-60.

להבדיל מאתרים דומים, באמצעות האתר של הארכיון הציוני, ניתן יהיה לקבל העתק מצולם של מסמכים אישיים שונים כגון: תעודות לידה, פנקסי עולים, מסמכים של חניכי תנועת נוער ועוד. כל זאת בתשלום סמלי ובתאום מראש.

העלאת החומרים הרבים לאתר הארכיון הציוני התאפשרה הודות לפרויקט מתמשך של סריקת חומרים בהם: יומנים, מסמכים, מפות בעלות של מעל 5 מליון ₪ (עד עתה). במסגרת זו יש לציין שיתוף פעולה מוצלח, עם אוניברסיטת הווארד שבארה"ב במסגרתו נסרקו כמיליון תצלומים.

לדברי ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל: " אתר הארכיון הציוני, הוא פרויקט דגל בעל חשיבות היסטורית רבה למדינת ישראל. שנים רבות של איסוף חומרים על ידי אנשי הארכיון הציוני מאפשרים לציבור לראשונה, גישה למיליוני מסמכים ייחודיים החל ממכתבים אישיים, תעודות עליה מקוריות, כרוזים, תמונות ועוד מיליוני חומרים נדירים.

יו"ר הארכיון הציוני, קיטו חסון, ציין כי "הארכיון הציוני הנו אוצר בלתי נדלה של חדשות טריות. 80 מיליון מוצגים אשר בארכיון הם "ספק" יום יומי של ידיעות מהעבר, מביטות על חיינו בפליאה ולעיתים בסרקזם. הציונות מבצבצת ממחסני הארכיון מלאת הפתעות, חידושים וגילויים שטרם ידענו וטרם הכרנו".

לדברי מנהל הארכיון הציוני, ד"ר יגאל סתרי, "הארכיון הציוני המרכזי בירושלים הוא אחד הארכיונים היהודיים הגדולים והחשובים בעולם. הנשיא המנוח עזר וייצמן, שביקר בזמנו בארכיון, כינה אותו בשם "הכספת של העם היהודי". הארכיון מכיל מעל 80 מיליון פריטים המייצגים את מכלול הפעילות של התנועה הציונית מהיווסדה ועד ימינו. בנוסף, הארכיון שותף בניהול ארכיון הסרטים ע"ש שפילברג. כל אלה הופכים את הארכיון למקור חשוב ביותר למתעניין בתולדות המפעל הציוני וקורות העם היהודי בארצו במאה ועשרים השנים האחרונות".