התרגיל בחטיבת מנשה
התרגיל בחטיבת מנשהדו"צ

כחלק מהמוכנות של חטיבה מרחבית מנשה להתחממות בגזרת איו"ש התקיים בשבוע שעבר תרגיל המדמה תרחישים שונים של הפרות סדר. בין השאר תורגלו חיילי גדוד "נצח יהודה" של חטיבת כפיר, שתופסים קו בגזרה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מפקד חטיבה מרחבית מנשה, סגן אלוף שרון אלטיט, שסיפר על ההיערכות, התרגול והתובנות שעלו ממנו.

התרגיל התפרש על כל הגזרה במספר מוקדים, והלוחמים תורגלו במצבים שונים: מהומות בהם תורגל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, פלסטינים שעולים לרכב, ניסיון דקירה ותפקוד לאחר פציעה של המג"ד.

סא"ל אלטיט מדגיש את חשיבות התרגול כבוחן את התיאום בין הכוחות, השפה המשותפת בין מפקדי הכוחות בעלי המאפיינים השונים. זאת לבד מעצם התמודדות הכוחות עם מצבי קיצון העשויים להתפתח כחלק מההסלמה המתעוררת בשטח.

באשר לתוצאות התרגיל מציין סא"ל אלטיט בחיוך ובגאווה כי אינו מופתע לראות את התוצאות הטובות של התרגיל ואת היערכות הכוחות לתרחישים השונים.

אלטיט מדגיש כי ההיערכות אינה קשורה להיערכות לקראת ביקור אובמה, על אף ההערכות ולפיהן ההסלמה הפלשתינית נועדה לעורר תשומת לב לאפיק המדיני במהלך הביקור ולקראתו. אלטיט מציין כי התרגיל בוצע כחלק מההיערכות הקבועה להסלמות בשטח.

בהמשך הדברים נשאל אלטיט האם אופי ההיערכות הצה"לית להסלמה הוא הכלה של הטרור והרחקתו מצירים ונקודות בעייתיות או שמדובר בהוראה להכניע את הטרור. אלטיט הדגיש כי כדרג שטח הוא אינו עוסק בסוגיות מסוג זה אלא באפיק הטקטי של ביצוע המשימה בשטח, ומשימה זו כוללת מניעת חדירת אויב לעורף, פגיעה בצירים או בישובים ומתן מרחב חיים תקין לאוכלוסיה, ובכל מקום נבחנת הפקודה בהתאם למציאות בשטח.