על רקע הצהרותיו של שר החינוך לשלילת תקציבי מוסדות החרדיים שלא ילמדו ליבה, התכנסה היום (ראשון) מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל והחליטה על הקמת וועדת רבנים שתכריע בשאלות הטעונות סביב סוגיית הליבה על כל המשתמע ממנה.

אל הישיבה (שהוקדמה לשעות אחר הצהריים המוקדמות בשל יום הזיכרון) הגיעו גדולי האדמו"רים ובראשם האדמו"ר מגור, מבעלזא, מוויז'ניץ' ומצאנז. במהלך הישיבה הובהר בצורה נחרצת כי מוסדות התורה החרדיים לא יאפשרו את הפסקת עצמאותם החינוכית.

לצד זאת, כאמור, הוחלט על הקמת וועדת רבנים מצומצמת  שתיתן מענה לכל השאלות שצצות בימים אלה על רקע המדיניות החדשה של משרד החינוך.

בסוף השבוע האחרון העניק שר החינוך, הרב שי פירון (יש עתיד), ראיון שהעניק ל'ידיעות אחרונות' שבו הבהיר כי בלי לימודי ליבה לא יהיה תקציב למוסדות החרדיים. זאת, למרות שתקצוב המוסדות החרדיים באופן חלקי מעוגן ב'חוק הישיבות הקטנות' שחוקק בממשלת אולמרט.

לדברי הרב פירון, תחילה הוא ינסה לנהל את השיח בהסכמה. "כל עוד השיח רלוונטי ארצה לנהל אותו. ברגע שארגיש שהשיח הפך למטרה ולא אמצעי – לא אהיה בסיפור הזה", אמר. "אתם רוצים כסף מהמדינה? לימודי ליבה הם התנאי של המדינה. אם אתם לא איתי – אני לוקח את הכסף".

"מדובר אמנם במוסדות פרטיים שאף אחד לא יכול לכפות עליהם מה ללמד, אך גם אין סיבה שאתקצב אותם. המדינה לא יכולה לממן משהו שהוא בניגוד לאינטרס שלה".

הרב פירון הוסיף, "אם למשל יבוא אדם חרדי ויגיד: 'מבחינתי להכניס מתמטיקה לתוך תלמודי תורה זה חילול השם', אז אקים לו מרכזי לימוד שיפעלו בשעות אחר הצהריים. המטרה היא לימודי ליבה בהסכמה, אבל אם לא נגיע להסכמה צפוי לנו מאבק לא פשוט. מוסדות שילמדו ליבה יתוקצבו במאה אחוז. מי שלא יצטרף ייפגע".