טרמפים רכב
טרמפים רכבצילום: פלאש 90

בעקבות לכידתה בשבוע שעבר בידי כוחות הביטחון של חוליית מחבלים שתכננו פיגוע חטיפה תוהה יו"ר 'אלמגור' מי העלים את דו"ח ועדת שמגר הקובע נהלים מגבילים למו"מ מול חוטפי חיילים ואזרחים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס יו"ר 'אלמגור', סא"ל במיל מאיר אינדור, להיעלמותו של הדו"ח והסתרת מסקנותיו מעין הציבור.

בראשית הדברים מזכיר אינדור את המניעים שהובילו להכנתו של הדו"ח בידי השופט בדימוס שמגר, האלוף ירון ופרופ' אסא כשר. היה זה במהלך הדיונים על עסקת שליט ובעקבות המלצת ועדת וינוגרד לקבוע מדיניות מוגדרת לעסקאות עתידיות ובכך לבלום את מחול השדים, כהגדרתו, הפורץ לאחר חטיפת חייל.

אינדור מציין כי משמעות הדברים היא שועדת שמגר היא קומה נוספת לועדת וינוגרד, למעשה ועדה משפטית לכל דבר. בעקבותיה החליט שר הביטחון דאז ברק לבצע "מחטף" בלשונו של אינדור, ובמקום להביא להקמתה של ועדה ממשלתית הקים ועדה בעצמו. זאת להערכת אינדור כדי לאפשר לו שליטה בוועדה ובמסקנותיה. אינדור מציין שחברי הועדה ראויים, אך לטעמו המניע להקמתה באופן הזה לא היה ראוי.

"נאמר לציבור שהועדה לא תפרסם את מסקנותיה עד שעניין שליט ייפתר ואכן המסקנות לא פורסמו. זו הייתה איוולת כי אם נחכה לחטוף הבא תבוא משפחתו של החטוף הבא ותשאל למה עוצרים דווקא אצלנו, שנתחיל בחטוף שאריו וכן הלאה", אומר אינדור ומספר כי במהלך עדותו בפני ועדת שמגר הציג את עמדת 'אלמגור' ובסוף הדיון ניגש אליו האלוף במיל ירון, שלף פנקס המחאות ותרם תרומה אישית לארגון ופעילותו.

בשיחה בלתי פורמאלית עם חברי הועדה שאל אינדור אם אכן נכונים הדיווחים התקשורתיים לפיהם מסקנת הוועדה היא שמעתה ואילך יוחלף חטוף תמורת כלוא אחד ולא מעבר לכך, והמענה היה שהדברים אינם נכונים. כששאל אם מדבור בעשרה תמורת אחד נאמר לו שעשרה הוא מספר גבוה מדי לטעמה של הועדה, כלומר "המלצת הוועדה מדברת על בין אחד לעשרה".

עוד הוא מספר כי כבר במהלך הופעתו בדיוני הועדה ביקש שהיא עצמה תדאג לפרסם את מסקנותיה, ושלא יישארו הוא ואנשי 'אלמגור' לבדם במערכה על פרסום המסקנות, אך נענה בתשובה מתחמקת.

אינדור מוסיף ומספר כי לאחר תום עבודת הוועדה שאל שרים מדוע לא מתקיים דיון במסקנות והמענה שקיבל היה שהמסקנות לא הובאו לידיעתם. להערכתו גם חברי הקבינט לא קיבלו את הנתונים ובפועל נגנזו מסקנותיה של ועדה שעמלה עליהן במשך שנתיים באחת ממגירותיו של שר הביטחון. "אם הדברים לא יפורסמו ולא יהיה דיון ציבורי המסקנות יתאיידו", הוא אומר.

לדבריו במידה ונמתין עד לחטיפה הבאה הרי שהתקשורת תפעיל שוב לחץ כה גדול עד שלא ניתן יהיה להציג כל עמדה אחרת למעט ויתורים נוספים. כיוון שכך דרוש דיון ציבורי כעת, כאשר אין חטוף ישראלי על הפרק.

אינדור חושש שגם חילופי הגברי במשרד הביטחון לא יביאו את המענה המיוחל כל עוד לא יהיה לחץ ציבורי ותקשורתי סביב העניין. הוא מזכיר את הקמפיין הצה"לי המיועד לחיילי צה"ל ודורש מהם להיזהר מחטיפות, כך גם את איום הטרמפיאדות לאזרחים תושבי יו"ש, כמו גם את הצהרותיהם של בכירי הטרור לפיהן חטיפות חשובות להם יותר מפיגועים. מכל אלה עולה חשש משמעותי ומיידי לחטיפה קרובה, ומשום כך יש להקדים ולקיים את הדיון כבר כעת.