"רוצים מדיניות אחרת". הרב שי פירון
"רוצים מדיניות אחרת". הרב שי פירוןצילום: פלאש 90

ישראל מתקדמת צעד חשוב בדרך להקמת מכון לאומי לחקר החינוך, כך עולה בסיכום כנס ון ליר לחשיבה אסטרטגית אשר יוזם ומקדם הקמת מכון לחשיבה אסטרטגית.

וזאת לאור דבריו בכנס של שר החינוך הרב שי פירון. "אני מברך על הרעיון שמתבשל בשנים האחרונות בהובלת ון ליר ופרופ' דן ענבר, כי אני מאמין שבלי זה לא יהיה עתיד למדינת ישראל. בתי הספר יהפכו למשעממים ולא רלוונטיים, הלמידה תהיה מנותקת מהצרכים של התלמידים.גם אם נעים לגעת בשניים-שלושה פרוייקטים שמייצרים 'גלורי', ולהביא כמה לפטופים וכו', ללא עבודת עומק של סינכרון פנימי אדיאולוגי-פדגוגי, מערכת החינוך בישראל תייצר חינוך לא רלוונטי", אמר שר החינוך.

לדברי השר פירון, "מערכת החינוך שאנו חיים בתוכה היום לא מתאימה למאה ה - 21. אנחנו חוטאים לתפקידנו כי המורים יודעים שמה שהם מלמדים ועושים לא רלוונטי. הם יודעים שהם משתפים פעולה עם מניפולציה בעייתית ואת זה צריך לשנות".

"בלי בחינה מחודשת, מאפשרת ונינוחה, זה לא יקרה. אנחנו מספיק חזקים לשנות עמדותינו, להיפתח לדעות שונות, לא להינעל על קונספטים מסוימים. ילדי ישראל קוראים פחות וחושבים פחות . יש שינויים שקרו ודברים מבורכים שקרו אבל זה לא מספיק. זה לא מדביק את הקצב של מה שהעולם דורש מילדינו.יצירת רלוונטיות למערכת החינוך היא חלק מרכזי ממטרותיה של המערכת. למה לא עושים את זה? יש סיבה פשוטה - אנחנו פוליטיקאים וזה יקח 15 שנה. עשייה ארוכת טווח והנפת הדגל האסטרטגי לצד העיסוק בשפה וגיבושה של חברת מופת הם שני דברים משמעותיים. יהיו לכך מחירים קשים מאוד", הוסיף השר.

בסיכום דבריו אמר השר "צריכה להיות הכרעה ברורה ללכת על הטווח הארוך כי זה מה שזקוק לו דור העתיד. אני לא מתחייב לעשות את הדברים הנכונים אבל אני כן מתחייב לעשות רק דברים שקשורים לתשתית ארכות טווח של מערכת החינוך הישראלית ולא לעשות פעולות שיראו רק לטווח קצר ויתפיידו בטווח הארוך".

דברי השר מצטרפים להצהרותיהם של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל ושל יו"ר המל"ג פרופ' מנואל טרכטנברג אשר פתחו את הכנס והביעו תמיכתם בהקמת מכון לאומי לחשיבה אסטרטגית. "במדינת ישראל חסר תכנון אסטרטגי וארוך טווח שמתעלה מעבר לפוליטיקה היומיומית.אם לא תהיה פעולה אסטרטגית ממשלתית מסודרת דבר לא יקרה", אמר פרופ' טרכטנברג.