נשות הכותל
נשות הכותלפלאש 90

בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הסתיים הערב (שני) דיון בעקבות פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים אשר קבע כי תפילת נשות הכותל כמנהגן אינה עבירה פלילית.

הדיון נערך בהשתתפות השר לשירותי דת - מר נפתלי בנט, וסגנו – הרב בן דהאן, וכן רב הכותל – הרב רבינוביץ', לצד גורמים בכירים רלבנטים נוספים, במטרה לבחון את השלכות החלטתו של כב' השופט סובל מביהמ"ש המחוזי.

ביום 24.4.13 דחה בית המשפט המחוזי את הערר שהגישה המשטרה על החלטת בית משפט השלום, שסרב לשחרר מס' נשים מקבוצת "נשות הכותל" בערובה האוסרת עליהן כניסה לכותל המערבי בתפילות העתידות להתקיים בו בשלושת ראשי החודשים הקרובים.

בית המשפט המחוזי קבע, בין השאר, כי "לא קיים חשד סביר לכך שהמשיבות עברו על האיסור שבתקנות המקומות הקדושים, שאחד מרכיביו ההכרחיים הינו 'עריכת טכס דתי שלא על פי מנהג המקום'".

לאחר הדיון הערב החליט היועץ המשפטי לממשלה,  בעצה אחת עם פרקליט המדינה, שלא לפנות לבית המשפט העליון בבקשה לערער על פסק הדין.

כאמור, תקנות המקומות הקדושים ליהודים אוסרות על עריכת טכס דתי שלא לפי מנהג המקום ברחבת הכותל. נוכח פסיקת בית המשפט המחוזי, הודיע השר לשירותי דת על כוונתו לבחון את הסדרת הנושא באמצעות תיקון בתקנות השמירה על מקומות קדושים ליהודים, תשמ"א - 1981.

בישיבה סוכם כי הליך תיקון התקנות יעשה באופן סדור, לאחר שמיעת הגורמים הרלוונטיים לעניין.

בתגובה להחלטה קרא רב הכותל המערבי, שמואל רבינוביץ, שהשתתף בדיון אצל היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין לשר הדתות, נפתלי בנט להתקין באופן מיידי את התקנות החדשות על מנת שהכותל המערבי יישאר כפי שהיה – מקום קודש מלכד ומאחד, ולא חלילה מקום של מחלוקת ופלגנות.

"ראש חודש סיון הוא המועד שבו עמד עם ישראל לפני 3500 שנה מול הר סיני, כאיש אחד בלב אחד לקבל את התורה, ועל כן חובת כל יהודי דווקא ביום זה לנהוג באחדות ולא לפגוע ברגשות האחר".

"אני קורא לכולם לכבד את הכותל המערבי ולהצניע את המנהגים הנבדלים ולהמשיך את מנהג המקום שנקבע לפני עשרות שנים ובכך להתמקד במאוחד ובמשותף, ולא לבא בשעריו כדי להפגין  האחד כנגד האחר".

רב הכותל המערבי הביע את הערכתו ליועץ המשפטי לממשלה ולשר נפתלי בנט על מציאת הפתרון  המשפטי לשמירת הסטטוס קוו בכותל.