פלסטיני מיידה אבנים לעבר כח צה"ל
פלסטיני מיידה אבנים לעבר כח צה"לרויטרס

לוחמי גדוד דוכיפת עוזבים את אזור בנימין ופונים לבקעת הירדן.

פלוגת המסלול של גדוד דוכיפת, מורכבת ממחלקת בני ישיבות ושתי מחלקות שסיימו את האימון המתקדם בבא"ח. לתעסוקה האחרונה ברמאללה כ"גדוד העיר", הם הגיעו הישר מאימון חטיבתי ברמת הגולן, הישר אל תוך סופת שלגים בראשית חודש ינואר האחרון. 

"מצאנו את עצמנו מתעסקים מדי יום בזריקות אבנים קבועות אל הישוב בית אל, פעילות בכפרים ביום ובלילה ועשרות מבצעים גדודיים", מסכם מפקד מחלקה 3, סג"ם איתי הופמן באתר צה"ל, "כמעט לא היו לנו ימים שקטים, אבל כשהיו היה לנו חשוב לשמור על שגרה מבצעית, לבצע פעילויות יזומות והתקפיות שכללו שהייה בשטח כל הזמן".

אחריות רבה נפלה על כתפיהם של הלוחמים מדוכיפת. אחד מחיילי הפלוגה, רב"ט איציק גרינוולד, הוא אף תושב היישוב ומגן במלוא מובן המילה על הבית. "המוקד העיקרי שלנו הוא מחנה הפליטים ג'ילזון, שם ראינו התגברות של פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) עממי על בסיס יומי של זריקות אבנים, חסימות צירים, צמיגים בוערים ובקבוקי תבערה", אומר סגן מפקד הפלוגה, אוהד סוויסה, "אחת האירועים המרכזיים עבורנו היה מארבים שביצענו במשך תקופה ארוכה, כדי לתפוס חולית זורקי אבנים מתוך בית הספר בכפר אל בתי הישוב היהודי, שבסופו של דבר הצלחנו לתפוס".

המספרים, כאמור, מדברים בעד עצמם. לצד מאות המעצרים והמארבים שביצעו לוחמי הגדוד, ספרו 353 נקודות בידוק, 97 זימונים, 43 אירועי זריקות אבנים, 37 אירועי הפרות סדר ו16 תאונות דרכים אזרחיות. בזמן התעסוקה המבצעית ביצעו  5 אימונים, השתלמות גדודית של לחימה בשטח בנוי, מערכת הכנות לאירועי קיצון והשתתפו בתרגיל החטיבתי של חטמ"ר בנימין. אירועי המפתח שהתרחשו בעת התעסוקה היו זריקות אבנים על תאג"ד החטמ"ר ועל פילבוקס ואף אירועי טרור יהודי.

בתוך כך, ההצלחה המבצעית המשמעותית ביותר עבור פלוגת המסלול התרחשה לפני כחודשיים, כאשר לאחר מארב הצליחו הלוחמים לתפוס שני חשודים שהיו בדרכם להבערת צמיגים, כשבידיהם חומרי בערה, על גדר היישוב בית אל. הם היו יכולים לגרום לנזק רב.

"מאוד לא טבעי שפלוגת מסלול תקח על עצמה כמות גדולה כזו של הצלחות מבצעיות", הבהיר גורם בפלוגה, "היו מבצעים גדודיים בתוך רמאללה שאנחנו הובלנו, או מעצרים שערכנו לבד בתוך מחנה פליטים. זה דבר מאוד נדיר, אבל זה מראה שהצלחנו להוכיח את עצמנו בקו הזה".

"תעסוקה מבצעית בגזרת בנימין היא תעסוקה מאתגרת מאוד, בעיקר לאור עליית הפח"ע העממי והניסינות הגוברים לפגוע ביישובים, ברכבים ובצירים", סיכם סא"ל בן ישי, "בסופו של דבר הצלחנו לספק הגנה טובה מאוד לתושבי הגזרה, בדגש על הורדה משמעותית של כמויות זריקות האבנים בצירים, דבר שאין לו אח ורע בגזרת איו"ש". המג"ד הוסיף כי התעסוקה אפשרה ללוחמים לשפר כשירותם בתחומים רבים, וכי ההכנות למקרי קיצון שיפרו מאוד את המוכנות והכשירות הגדודית למצב מוכנות למלחמה.

בבקעת הירדן ממתינים ללוחמים אתגרים חדשים, "התעסוקה הקרובה תהיה מאתגרת ומורכבת, נתעסק בקו גדר לצד מרחב כפרי, בניסיונות הברחה וחדירה דרך הגבול ומיגור הטרור בכפרים. מדובר בעולמות תוכן שונים מאוד אחד מהשני, צפוי לנו קו לא קל, אבל אני בטוח שאחרי שסיימנו את קו בנימין, נדע לעמוד בכל אתגר", אמר המג"ד.