כוורת של דבורים
כוורת של דבוריםצילום: פלאש 90

האיחוד האירופי יאסור החל מחודש דצמבר שימוש בחומרי הדברה עקב פגיעה חמורה בדבורים  מועצת הדבש קוראת לרשויות המוסמכות בישראל לאמץ את ההחלטה.

בינואר האחרון הציעה הנציבות האירופית לאסור שימוש בחומרי הדברה מסוג ניאוניקוטינואידים בעקבות המלצת הרשות לבטיחות המזון של האיחוד האירופי. בימים האחרונים הוחלט לאשרה באיחוד האירופי. זאת בעקבות מחקרים חדשים המצביעים על פגיעה חמורה באוכלוסיות הדבורים הרועות בשטחים המרוססים בחומרים אלו.

במסגרת התקנות האירופיות שייכנסו לתוקפן ב-1 בדצמבר 2013, יתקיימו הגבלות חריפות במדינות האיחוד האירופי, על שימוש בשלושה חומרי הדברה ממשפחת הניאוניקוטינואידים הנחשבים לחומרי הדברה נפוצים בעולם. בתקופה זו תתקיים בחינת השיפור בבריאות כוורות הדבורים.

הממונה על תחום הבריאות באיחוד האירופי טוניו בורג אמר לאחר קבלת ההחלטה, כי הוא מתחייב לעשות כל שביכולתו בכדי להבטיח כי הדבורים, החיוניות כל כך למערכת האקולוגית העולמית ותורמות הכנסות בסך 22 מיליארד יורו בשנה לענף החקלאות ולמדינות אירופה, יהיו מוגנות. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מציין, כי 71 מבין 100 היבולים האחראים לכ-90% מכלל המזון לבני אדם בעולם, מופרים על ידי דבורים. שווי יבולים אלה מגיע לכ-200 מיליארד דולר בשנה, לכן קיים חשש גדול בעולם לחיסול גידולי מזון ונזק לענפי הקוסמטיקה, הבריאות והטקסטיל עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים ברחבי הגלובוס.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש מברך על ההחלטה וקורא לרשויות המוסמכות בארץ, בראשן משרד החקלאות לאמץ את החלטת האיחוד האירופי: "בישראל קיים שימוש נרחב בחומרי הדברה מסוג ניאוניקוטינואידים, בעיקר כנגד חרקים מוצצים והוא נפוץ במטעי נשירים אך גם בגידולי שדה וחממה. דבורי הדבש, האחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם נפגעות מהשימוש בחומרים אלה, לכן חובת המין האנושי לדאוג להמשך קיומן כשאחת הדרכים המעשיות לכך כבר מונחת על השולחן ויש רק ליישמה", אומר אבידור ומוסיף: "מועצת הדבש מנסה בכל דרך אפשרית להילחם בתופעת היעלמות הדבורים ושמירה על המשך קיומו של ענף חשוב זה, בין היתר, באמצעות פרויקטים רחבים של נטיעות צופניות ברחבי הארץ ביזמת קק"ל, קידום מחקרים בנושא תוך שיתוף פעולה בינלאומי, הדרכות לדבוראים ועוד".

מנתוני מועצת הדבש עולה כי בישראל כיום- 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.