קדישאי חוגג 90 שנה

במרכז מורשת בגין בירושלים, התקיים אמש ערב הצדעה והוקרה במלאת 90 שנה ליחיאל קדישאי מי שהיה יד ימינו וחברו הקרוב ביותר של מנחם בגין. בהשתתפות משפחתו, חבריו לדרך, משפחת בגין , שופטים ואישי ציבור.

במהלך הערב אמר קדישאי לנוכחים כי שלומו טוב והוא שמח לראות את כולם והמשיך בברכת שהחיינו בשם ומלכות.

"איפה יחיאל?" כל בוקר היה שואל בגין כאשר היה מגיע ללשכת רוה"מ. יחיאל קדישאי היה יד ימינו ואיש סודו של בגין במשך עשרות שנים, מהמדבר האופוזיציוני הארוך ועד לראשות הממשלה, מהמפגשים עם גדולי עולם והענקת פרס נובל לשלום ועד מלחמת שלום הגליל, מהפרישה וההסתגרות ועד פטירתו של בגין. לקדישאי היה בגין מנהיג, בוס וידיד.

על אף שהוצעו לקדישאי הצעות עבודה אטרקטיביות הוא לא עזב את בגין עד יום מותו ואף פרש יחד איתו כשהודיע בגין על פרישתו מן הפוליטיקה.

ראש מרכז מורשת בגין, הרצל מקוב אמר במהלך הערב לערוץ 7,  "הילד יחיאל קדישאי חוגג הערב 90 שנה, הוא דמות מיוחדת בנוף הציבורי הישראלי ששימש כשלושים שנה כמזכירו ויד ימינו של מנחם בגין ולעולם לא שאף לתפקיד ותגמול אחר פרט לביצוע תפקידו.  אנחנו מודים לו על כל מה שהוא עשה למען מרכז מורשת בגין שעשרות השנים האחרונות"

במהלך הערב הושק הספר "יד ימינו"  הביוגרפיה שכתב ממחם מיכלסון על קדישאי בו מסופרים סיפורים שלא פורסמו עד היום. מיכלסון מתאר את הקשר החם בין השניים ואת הלויאליות העמוקה של קדישאי לבגין, על צניעותם של השניים וסירובם לקבל רכבי פאר, מיטות מפוארות ודירות שרד.

בספר גם מסופר על ההתלבטות הנוקבת אם להחזיר את סיני עד הגרגר האחרון תמורת שלום, על ההודעה על פטירתה של עליזה רעייתו כאשר היה בלוס אנג'לס, על הקושי של בגין לצאת מן האבל העמוק שנכנס אליו לאחר פטירת רעייתו ועל שעותיו הקשות כאשר שמע על חיילי צה"ל שנהרגו בלבנון.

בדברים שנשא במהלך הערב אמר קדישאי, "העם היהודי לא הכריז חרם על גרמניה ולא פעל, הלוואי שהיה עושה זאת כי אז אולי היטלר לא היה מצליח לבנות מכונת המלחמה שלו בין 1933 ל-1939. אנחנו צריכים לזכור את זה. זה לא פוליטיקה זה שכל ישר".

עוד אמר, "מנחם בגין אמר 'כשאויב אומר שהוא רוצה להשמיד אותנו, צריך להאמין לו ולעשות הכול כדי למנוע ממנו'. גם היום רוצים לכלותנו, ברוך ה', אנחנו פה למעלה משישה מיליון יהודים בארץ ישראל, לא חלמנו על כך, ברוך ה'".