ראול וולנברג
ראול וולנברגיד ושם

בטקס מיוחד שהתקיים השבוע במשרד האוצר בוושינגטון הושקה מדלית זהב לכבודו של חסיד אומות העולם ראול ולנברג, שהציל כ-100,000 מיהודי הונגריה.

ראול ולנברג היה איש עסקים שפעל כדיפלומט שבדי בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השניה, ותוך שימוש במעמדו הדיפלומטי הביא להצלתם של עשרות אלפי יהודים הונגרים. בין היתר הנפיק וחילק אלפי דרכוני חסות שבדיים ליהודי בודפשט, והפעיל לחצים שונים על בכירים נאצים לעצירת 'משלוחי יהודים' לאושוויץ.

בטקס בו השתתפו עשרות שגרירים ונכבדים מכל רחבי העולם בלט השתתפותו של מלך שבדיה שהגיע במיוחד להשתתף באירוע זה.

בהסרת הלוט מעל דגם המדליה התכבד שר האוצר האמריקאי יעקב לו, שהסביר לנוכחים את חשיבות המדליה שניתנת אך ורק עפ"י אישור מיוחד של נשיא ארה"ב.

בהיסטוריה של ארה"ב הונפקו עד היום 33 מדליות זהב שכאלו בלבד. אולם מתוך הכרה של הממשל באיש שהציל כ"כ הרבה יהודים, החליט נשיא ארה"ב ברק אובאמה לאשר את הבקשה המיוחדת ולעלות את זכרו של ולנברג ע"י הנפקה ייחודית זו.

העסקן החרדי, עזרא פרידלנדר מבורו פארק, העומד מאחורי מספר מיזמים להנצחת ולנברג, אמר בנאומו כי כיהודים יש לנו חובת הכרת הטוב כלפי מי שהיה שליח ההשגחה העליונה להציל כל כך הרבה יהודים מתוך מסירות נפש, ולכן אין סוף לפעולות שצריך לעשות לשם כך. הוא סיפר כי המיזם הבא על שמו של ולנברג תהיה הקמת קרן שתסייע למיזמים חינוכיים.