נוער גבעות נוער הגבעות
נוער גבעות נוער הגבעותצילום: פלאש 90

תכנית חדשה של אגף הנוער במשרד החינוך ומשרד הרווחה בשם 'הרועה העברי', תבקש לפעול בקרב 'נוער הגבעות' ברחבי יהודה ושומרון, כך חושף העיתון 'בשבע' היום.

ביום רביעי שעבר אישר משרד ראש הממשלה את הרצת המיזם, ולדברי מנהל האגף לקידום נוער במשרד החינוך, חיים להב, "התנעת הנושא הוא מהלך לאומי חשוב מאין כמוהו בימים אלו, וכולנו מגויסים אליו".

במסמך העבודה של 'הרועה העברי', נכתב כי מטרת המיזם היא "העצמה ותמיכה בנוער הגבעות" באמצעות "חיזוק הרוח הערכית המפעמת בליבם של 'נוער הגבעות', וניתובו לתועלתם של מדינת ישראל ותועלתם האישית".

מנגד, במכתבה של מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, צוין במפורש כי מטרת התכנית היא "חלק מהמאמצים המערכתיים למיגור תופעת הפשיעה לאומנית" המוכרת בכינוי 'תג מחיר'.

לפני מספר ימים פנתה שטאובר למשרדי ממשלה שונים ולכוחות הביטחון, על מנת שימנו נציג מטעמם לוועדת ההיגוי הבין-משרדית שעתידה לגבש את תכנית העבודה ואת מתווה ההפעלה והיישום שלה. בין המכותבים: הראל לוקר – מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יורם כהן ראש השב"כ, רנ"צ יוחנן דנינו - מפכ"ל משטרת ישראל, אלוף אורנה ברביבאי ראש אכ"א, האלוף איתן דנגוט ראש המינהל האזרחי בצה"ל, וכן מנכ"לי משרדי המשפטים, בטחון פנים ומשרד הבינוי והשיכון.

"בשל מעורבותם המשמעותית של קטינים באירועי 'תג מחיר', ובהמשך לעבודת מטה שנעשתה בשיתוף עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, גובשה תכנית 'הרועה העברי' אשר תיתן מענה חינוכי-רווחתי משקם לאוכלוסיית הנערים והנערות בסיכון ביהודה ושומרון, במסגרת המאמצים המערכתיים למיגור תופעת הפשיעה לאומנית", כותבת שטאובר.

קהל היעד של תכנית 'הרועה העברי' הוא צעירים בגילאי 14-18 המתגוררים בגבעות. בתכנית מודגש כי היא תפעל על מנת "לאתר את הילדים הצפויים לסטות אל דרכי נוער הגבעות, ולהתחיל כבר בשלבי ההתגלות הראשוניים".

"נוער הגבעות הינו נוער בסיכוי ומאתגר, קל להיסחפות, מלא בעוז ובאנרגיה הדבק באמונתו ומוכן ללכת רחוק להשגת מטרותיו", מצוין במסמך המפרט את שלבי התכנית. בשלב ראשון, יופעלו מערכי החינוך לעידוד 'קבלת השונה', ומערך הרווחה שיסייע במישור האישי והמשפחתי. לצידם יגויסו אנשי גשר ודמויות מפתח בגבעות על מנת ליצור קשר ישיר, ולהגיע להסכמות עם מנהיגי הנוער, כהגדרתם. 

בהמשך תפעל התכנית ליצירת אמון עם המשפחות והקהילה, למניעת הידרדרות להתנהגות המנוגדת לחוק, לצמצום מצבי סיכון ולשילוב בתעסוקה המקומית. במסמך מצוין כי ייעשה "חיבור לדמויות משמעותיות ובניית אהבת האדם והמדינה. הצעירים יופנו לשילוב בחילות השונים בצה"ל, ולאחר שחרורם יינתן דגש על שילובם בעשייה תורמת לחברה וביזמות עצמית-עסקית".

אליהו פרג'ון, ממקימי 'האוהל היהודי' בחוף דוגית, הפועל שנים ארוכות באיתור צעירים בסיכון מקרב המגזר הדתי ומשמש כעובד חינוך ורווחה בשומרון, מביע אופטימיות זהירה.

"שמועות על הפרויקט כבר הגיעו לבני הנוער, וחלקם תולים בו תקוות חיוביות. מבחינתם, הבעיה המרכזית היא היחס של מערכות האכיפה, המשפט והתקשורת אליהם כאל גורם שלילי ומסוכן, בעוד שהם חדורים באמונה ובלהט של עשייה בהתיישבות ובחקלאות", הוא אומר.

פרג'ון מציין כי בשל השותפות של השב"כ, המשטרה ומשרד המשפטים בוועדת ההיגוי של התכנית, מביעים הנערים חששות וחשדנות. "הגעתי לאחת הגבעות כדי לאסוף פרטים של נערים שעושים בגרויות, וחלק מהם לא הסכימו לתת לי. ברור להם שכל מה שהמערכת מקבלת דרך הצינור של הרווחה או של החינוך, זורם גם בצינור של המשטרה".

בשיחה עם 'בשבע', מברכת ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) על הקמת 'הרועה העברי'. "על פניו, נייר העבודה הזה נראה חיובי מאוד. עניינה של התכנית הוא להעצים את הכוחות של הנוער הזה לכיוונים חיוביים בדרך של התחברות ולא בדרך של נידוי. העניין כמובן ייבחן בשאלה מי יהיו האנשים שיובילו אותו ברמת צוות ההיגוי. הצוות אמור לכלול גם אנשים מהמשטרה, השב"כ ומשרד המשפטים".

לדבריה, "אם האנשים מהארגונים האלו באים מתוך הרוח שנושבת בדף העבודה, שזו רוח של טוב והעצמה, ולחפש את הטוב והחיובי בנוער הזה, זה כמובן דבר חיובי. אם הם יבואו ברוח של 'חינוך מחדש' זה כמובן דבר שלילי. לא פחות חשוב הוא מי יהיו האנשים בשטח, איזה צוות יבצע את התהליך הזה, ואם זה יהיה כח אדם שיודע להתחבר לנוער מתוך אהבה, הערכה ורצון טוב ולא מתוך פטרונות או שלילה".

גורמים במשרד החינוך אליהם פנינו סירבו להתייחס לפרטי התכנית. לדברי גורם במשרד "אנחנו הולכים פה על ביצים. התכנית היא מהלך מתמשך שבאופן חד משמעי יפעל בכלים חיוביים".

הכתבה המלאה תפורסם בעיתון 'בשבע'