וורצמן: באתי להשמיע דעה אחרת

"השדולה לקידום פתרון הסכסוך הישראלי-ערבי", הושקה היום (שני) בטקס חגיגי בכנסת בנוכחותם של עשרות חברי כנסת ומאות משתתפים.

השדולה הוקמה על ידי חה"כ חיליק בר (עבודה) בשיתוף עם תנועת "קול אחד" ותנועת "ישראל יוזמת".

חה"כ חיליק בר (עבודה) הביע דאגה מדבריו של יאיר לפיד לניו יורק טיימס לפיהם אין להקפיא את הבנייה ביו"ש בטרם יפתח המשא ומתן המדיני, "אכזבת אותנו בנושא הכלכלי, אל תאכזב אותנו בנושא המדיני. הבטחת לפעול כדי לחזור לשולחן המשא ומתן – עכשיו תעמוד בהתחייבויות שלך".

בר אמר כי "התעלמות מיוזמת השלום הערבית זו לא אופציה. ממשלת ישראל לא נתנה תשובה חיובית. לא נתנה תשובה שלילית. פשוט לא הייתה תשובה. כל מדינות ערב וכל המדינות המוסלמיות תומכות ביוזמה הזו ואנחנו שותקים כבר יותר מעשור".

"באתי להשמיע דעה אחרת"  אמר סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן (הבית יהודי) והוסיף "כולנו שוחרי שלום. אך ארץ ישראל ככלל וירושלים בפרט אינה קניין פרטי ולא ניתן לוותר עליה. שלא כמו ראש הממשלה נתניהו, אשר קורא לאש"ף להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי", אמר סגן שר החינוך, "התנאי הראשון לשלום הוא הכרה ערבית בכך שעם ישראל שב לארצו ולמולדתו".

סגן שר החוץ זאב אלקין טען כי חשובה האמירה של שר החוץ הקטארי בוושינגטון, ממנה השתמע כי הליגה הערבית מוכנה לחילופי שטחים עם ישראל. "זו אמירה חשובה, איני רוצה לזלזל בה. ייתכן והיא אף תמלא תפקיד בחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים".

ח"כ יצחק כהן, מבכירי מפלגת ש"ס, סיפר כי כתב לנתניהו מכתב וקרא לו לא לדחות את יוזמת השלום הערבית ולהפוך כל אבן כדי לבדוק את היתכנותה.

כהן הוסיף, כי "מקור הסכסוך הוא אי ההסכמה של הקולקטיב הערבי לקבל מדינה יהודית ודמוקרטית. לכן הסכסוך לא ניתן לסיום רק מול הפלסטינים. צריך לעשות זאת, סלחו לי, מעל ראשם של הפלסטינים". לטענתו יש לשמור על ירושלים מאוחדת בריבונות ישראל.

הדובר הראשי, הלורד ג'ון אלדרדייס, אשר מילא תפקיד מרכזי בהשגת הסכם השלום בצפון אירלנד, אמר "ללא אמון אי אפשר להתקדם, אך איך אפשר לסמוך על האויב? האמון לא צריך לבוא לפני שלום או במהלך תהליך השלום. הוא התוצר של השלום. האלימות והמאבק הצבאי אינם פתרון".