צמח הקנביס
צמח הקנביספלאש 90

הדיון סביב התרת השימוש בקנביס רפואי תופס תאוצה בישראל. הפגנה קורעת לב התקיימה מול ביתה של שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד), בה השתתפו חולים שסובלים קשות כתוצאה מסירובן של הרשויות להתיר להם שימוש בקנביס רפואי.

אל מול ההתנכלות של המדינה במשתמשי הקנביס בכלל ומשתמשי הקנביס הרפואי בפרט, ישנה בישראל תנועה הולכת וגדלה של אנשים שמבינים שמדיניות ההפללה והאיסורים אינה הדרך לתיקון חברתי. בראש הקבוצה הזאת ישנם אנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית, החל מח"כ משה פייגלין מן הליכוד וכלה בח"כ תמר זנדברג ממר"צ.

השאלה העקרונית כמובן היא למה בעצם שימוש בקנביס אסור במדינה דמוקרטית וליברלית. אדם אשר  משתמש בסמים אינו פוגע בזולתו אלא רק בעצמו. אין זכות לחברה ולמדינה להתנגד להתנהגות הזאת, גם אם היא לא בריאה בעליל.

אם בריאות ודאגה לציבור באמת היו עומדים בראש מעייניהם של האוסרים, הרי שהקנביס לא היה צריך להיות המטרה הראשונה שלהם, אלא רק מטרה שולית יחסית. עוד לא שמענו על אנשים שמתו כתוצאה מצריכת יתר של קנביס. נכון, ישנן השלכות שליליות בתחום הבריאות הנפשית והקטנת יכולת התפקוד היומיומי כתוצאה משימוש משמעותי בקנביס, אך לעומת המחלות הרבות שנגרמות מאכילת מאכלים עתירי שומן או סוכר, שלא לדבר על עישון סיגריות, שתיית אלכוהול או אפילו עשיית ספורט, הנזקים מזעריים. ודאי שאף אדם נורמטיבי חושב ברצינות שנכון לאסור בחוק את כל סוגי הפעילויות הנ"ל. זאת תהיה פלישה חמורה ומסוכנת של המדינה לתחום הפרט ובנוסף, כולם מבינים היום שזה לא ניתן לאכיפה, כפי שהוכיחה תקופת היובש בארה"ב בשנות ה- 20 של המאב ה- 20. ועוד לא לא דיברנו על הזילות בעצם המושג "חוק" שגורמת חקיקה שלא ניתן ליישם אותה במציאות.

אם כן, צריך להבין במה נגרע חלקו של הקנביס ולמה הוא נאסר. הסיפור ארוך ומסובך וכולל סיפורי גזענות נגד השחורים והמקסיקנים בארה"ב, שהיו משתמשי הקנביס העיקריים, רצון להגן על אינטרסים עסקיים של חברות תרופות שמכירת מוצריהן נפגעו כתוצאה משימוש בקנביס וכן רצון של פוליטיקאים ופקידי ממשל להראות לציבור שהם "דואגים לשלום הציבור", בין שלל הסיבות.

בין כך או בין כך, וללא קשר לשאלה הרחבה יותר של הקנביס, נראה שההתנגדות לקנביס רפואי אינה רציונלית או מבוססת על מדע ולא משנה מאיזו זווית מסתכלים על זה. למרות הלחצים הפוליטיים הכבדים שמופעלים עליו, אפילו ה- FDA האמריקאי מכיר בסגולות של העלה הירוק ושימושו הולך ומתרחב בכל רחבי ארה"ב, כאשר כמעט 20 מדינות כבר התירו את השימוש בו לצורך זה.

ישראל גם כן מכירה בקנביס הרפואי כמוצר לגיטימי וחוקי אך מגבילה את שימושו בצורה דרקונית מטעמים לא ברורים. דווקא כאשר המגמה בכל העולם הולכת לכיוון של יותר פתיחות ומוכנות ללכת לקראת משתמשי הקנביס הרפואי, בישראל היה חשש כבד לנסיגה, למרות שברור מעל לכל ספק שבכוחו של הקנביס לעזור לחולים להתגבר על סבלם, נוסף על שימושים אחרים. בעקבות הפעילות הנמרצת של המוחים ושל הח"כים פייגלין וזנדברג, התהפכה המגמה בדקה האחרונה והיתר השימוש בקנביס רפואי הורחב, אם כי כמובן לא בצורה מספקת, אך גם זה משהו.

ייתכן שהחברה בישראל עדיין לא בשלה להיתר חוקי לשימוש גורף בקנביס אך יש להגביר את יכולת הרופאים לרשום מרשם של קנביס רפואי. זה יהיה צעד חיובי לחולים וגם לחופש האישי של כולנו.