אהוד ברק
אהוד ברקפלאש 90

אהוד ברק פרש לא מכבר מהפוליטיקה ובאמתחתו רזומה של רמטכ"ל, שר ביטחון, ראש ממשלה ועוד.

העיתונאי בן כספית מסכם את חייו של ברק בספר חדש בשם 'חמקן', בו פורס את התככים, המזימות והכישלונות של ברק אותו מגדיר כספית 'מסוכן'.

כספית חיבר בעבר ספר על אהוד ברק, אך הפעם, מסביר כספית בראיון לערוץ 7, מדובר במוצר שונה, "הספר שיצא בעבר, לפני 15 שנים, נכתב עם אנשים נוספים ועבר תלאות וזוייף. הוצאו ממנו דברי הביקורת שכתבתי על ברק והוא הפך למעשה למסמך של מטה בחירות".

כספית מציין בספר כי ספרו הראשון על ברק תורגם לאחר זיופו לרוסית וחולק חינם לעולים מרוסיה, "בעזרתו ניצח ברק את מערכת הבחירות ב-1999".

"חשבתי שהגיע הזמן לעשות את התיקון, ולספר לציבור את כל מה שאני יודע. הוא נכתב למדף הספרים, להסטוריה ולתיקון האישי שלי".

כספית מזכיר כי לאחר כהונתו כראש ממשלה פרש ברק מהפוליטיקה וכשעשה 'קמבק' הוא שיכנע את הציבור כי מדובר באהוד ברק החדש, "רובנו, כמו פתאים, קנינו את הלוקשים האלה והחלטתי שהגיע הזמן להעמיד את הדברים על דיוקם ולתת את הסיפור בצורה סדורה, מדוייקת ורחבת יריעה".

חלקים גדולים של הספר עוסקים בפרשת 'מסמך הרפז' אך גם בנושא האיראני, היחסים עם אשכנזי, היחסים עם אולמרט, קמפיין 99, קמפ דויד, פרשת הגז הפלסטיני ועוד, "מטרת הספר היא לשרטט את דמותו המסוכנת והמאתגרת של האיש הזה".

על היחס עם האשכנזי ופרשת הרפז, אומר כספית, כי הכל התחיל בעובדה שברק חזר להיות שר ביטחון כשהמטרה האמיתית שלו היא להיות ראש ממשלה, "הוא לא הצליח להיות מר ביטחון והתואר נותר אצל גבי אשכנזי - שלמרות שהוא לא התראיין לתקשורת במהלך הקדנציה שלו, הוא שאב את כל התהילה הביטחונית. זה הוציא את ברק מדעתו".

מחבר הספר ציין כי הספר נהיה רב מכר ויש רשימות המתנה בחנויות. ומי שקורא את הספר יוצא עם תחושת דכדוך ודיכאון, "זו המטרה - להסביר לציבור איך מתנהלים כאן הדברים ואיך מתקבלות החלטות".

"הספר הוא הרמת מסך מעל מה שקרה במסדרונות הקריה - בין לשכת שר הביטחון ללשכת הרמטכ"ל", מסביר כספית, "התמונה מדכאת והמחולל הגדול של המהומה והיצרים זה אהוד ברק, אם הוא לא היה - לא היתה פרשה".

"זה אופייני לברק", הדגיש כספית, "כל דבר שהוא קיבל לידיים במהלך הקריירה שלו עלה בלהבות - מדינת ישראל כשהוא היה ראש ממשלה, צה"ל - כשהיה רמטכ"ל, מערכת הביטחון - כשהיה שר ביטחון ועל צאלים עוד לא דיברנו".

"ברק הוא אדם המשוכנע שהמדינה זה הוא ומה שטוב לו טוב למדינה, הוא לוקה במגלומניה וזה עצוב, כי היו לו כל הכישורים להפוך למנהיג בסדר גודל בן גוריוני אבל כנראה שמשהו במערכת, הטריף אותה על דעתה".

לסיכום ציין כספית כי הספר נכתב במטרה "שאם הוא יחליט לחזור שנהיה מוכנים לקראתו".