ההס בשדה בחברון
ההס בשדה בחברוןאליהו אפרסמון

במהלך השבת האחרונה נכנסו ערבים לאדמות חקלאיות המנוהלות בידי תושבי חברון היהודים וביצעו הרס במקום תוך שהם עוקרים שתילים שנטעו במקום.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חיים בלייכר, חבר ועד הישוב היהודי בחברון על האירוע שמשום מה לא זכה לאיזכור תקשורתי כלשהו.

להערכתו של בלייכר המעשים בוצעו לאחר כניסת השבת שכן התושבים היהודים עזבו את החלקה המדוברת ביום שישי בצהרים כשהכול נראה היה תקין, "כנראה במהלך השבת נכנסו ערבים לחלקה של הישוב היהודי, עקרו וזרעו הרס", הוא מספר.

את ההרס גילו תושבים במהלך טיול השבת שלהם. לאחר שראו את ההשחתה שבמקום פנו לצבא וביקשו לפעול במהירות לאתר את המבצעים. כעת מכינים שם תלונה מסודרת למשטרה.

בלייכר משוכנע שלמערכת הביטחון די דרכים כדי לאתר את המבצעים. הוא מזכיר בדבריו את המצלמות הפזורות במקום לבד מהרקע ההיסטורי של המאבק על הקרקע המדוברת, מאבק שממנו  ניתן לשער מי החשודים המרכזיים בביצוע המעשה.

בלייכר מספר כי מדובר בחלקה שהייתה בבעלות יהודים עד תרפ"ט, השלטון הירדני השכיר את המקום לערבים מתושבי העיר ולאחר שנכנס למקום הממשל הישראלי הוחזרו חלק מהנכסים ליהודים אך חלק נותר מושכר לאותם ערבים, הפעם על ידי האפוטרופוס הישראלי.

בעקבות מאבק מתמשך להשבת הנכס הוחלט להפוך את המקום לשטח צבאי סגור ולגדר אותו בגדר ששוב ושוב נגנבה על ידי ערבים. בשנה האחרונה הוחכר השטח שגודלו כחמישה דונמים לישוב היהודי לצרכי חקלאות.

במהלך התקופה בה מעבד הישוב היהודי את המקום זוכים החקלאים היהודים ל"ליווי" של בני המשפחה הערבית הטוענת לבעלות על המקום. אלה מקללים ומתגרים בחקלאים היהודים באופן קבוע ומתבטאים בתקשורת הערבית באופן שאינו משתמע לשני פנים כאשר הם קובעים כי מדובר באדמות שנגזלו מידיהם על ידי המתנחלים. לנוכח רקע זה מעריך בלייכר כי בני אותה משפחה הם האחראים גם למעשה האחרון.

לדבריו לו יהיה הצבא מעוניין יש בידו די נתונים ודי יכולות להפעלת מודיעין בקרב ערביי חברון על מנת לאתר את המבצעים. הוא מזכיר כי במרוצת הזמן ביצעו בני המשפחה המדוברת נזקים לאתר הארכיאולוגי שבמקום, פגעו במעין אברהם הסמוך ועוד.

לדבריו מקור הסערה כולה הוא פעילות של אנרכיסטים ופעילי שמאל המסיתים את בני המשפחה נגד הישוב היהודי שמצידו יכול היה להתנהל בשקט ובביטחון מול השכנים הערבים.

כעת נערכים חקלאי הישוב היהודי בחברון לחידוש הזריעה במקום. זאת לאחר יום או יומיים של המתנה על מנת לאפשר למשטרה ולכוחות הביטחון לתעד את ההרס שבוצע בשדה.

צילום: אליהו אפרסמון