הרב אייכלר
הרב אייכלרצילום: פלאש 90

במהלך דיון על חוק הדיינים בליל אמש במליאת הכנסת, תקף ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) את הליכוד-ביתנו ואת שרת התרבות לימור לבנת שהספידו את הסופר יורם קניוק והאדירו את שמו אחר לכתו.

 "זה לא ייאמן, אני בא עכשיו בדרך לפה, וסוריה טוענת שהיא מצאה טנדר עם טילי לאו שישראל מעבירה למורדים, וישראל מכחישה. מדובר פה במדינה אשר נמצאת כל רגע בסכנת טילים מאיראן, מלבנון ומסוריה – כמו שכתוב: "אשור שבט אפי" – שהקדוש-ברוך-הוא שולח את אשור כדי להזהיר אותנו כל הזמן. ופה מתעסקים בשאלה, כמה נשים יהיו פה, ואני שומע ששר הדתות אמר שכל הקבוצה של עשרת האנשים שהוא הולך להעמיד לבחירות לרב הראשי יהיו נשים. מה העיסוק האובססיבי הזה נגד הדת?!".

בשלב הזה התייחס אייכלר להספדים אחר לכתו של יורם קניוק. "וכשאני שומע שמת אחד משונאי היהדות שהצהיר על עצמו שהוא רוצה להיות חסר דת, שנישא לנוכרייה ואמר שכשהוא אומר: "שפוך חמתך על הגויים" בליל הסדר זה הילדים שלו כי הם גויים; וכשהוא מת שרת התרבות שמייצגת את הליכוד המסורתי שהבוחרים שלו כולם יהודים מאמינים – או רובם – באה ומספידה את ההפסד הגדול ששונא היהודים הזה מת. זה לא ייאמן כי יסופר. זאת התרבות היהודית? על זה אנחנו מדברים? זאת מדינה יהודית? זה מה שעשו לעם ישראל?".

אתמול דיווח ערוץ 7 על יוזמה חרדית שרצה ברשתות החברתיות קוראת להגיד קדיש וללמוד משניות לעילוי נשמתו של הסופר.

"בסופו של יום יהודי נשאר יהודי", סיפר לערוץ 7 אברך חסידי שבחר הבוקר להתפלל לעילוי נשמתו. "וכיהודי, יש לפעול לנשמתו היהודית. זה שהוא לא הכיר בזהותו היהודית זה עצוב, עצוב מאד, אך זה עדיין לא פוטר אותנו מלדאוג לנשמתו היהודית. 'כל ישראל ערבים זה לזה', נאמר. וזה כולל גם את הסופר המנוח", אמר.

בערוב ימיו לחם קניוק על שינוי הגדרת הזהות היהודית שלו במרשם האוכלוסין ודרש כי יוגדר שם כ'חסר דת'. אתמול דווח כי לא תיערך לו לוויה מאחר והוא ביקש כי גופו ייתרם למדע.