הרב לאו. "לזכור את השואה"
הרב לאו. "לזכור את השואה"פלאש 90

הרב הראשי לישראל לשעבר ורבה של תל אביב יפו, הרב ישראל מאיר לאו, ספד בראיון לערוץ 7 לרב יהושע נויבירט ז"ל שהלך הבוקר לעולמו בבית החולים שערי צדק בירושלים.

הרב לאו סיפר כי הכיר את הרב נויבירט כשהגיע לישיבת 'קול תורה' לפני כ-63 שנים, "הייתי ילד והוא היה אחד מארבעת הבחורים הבוגרים בישיבה. גם הוא היה עולה חדש מעליית הנוער, ניצול שואה".

הוא סיפר כי הרב נויבירט ז"ל התבלט באופן מיוחד, "היתה לו שקידה עצומה וצניעות, והיה משכמו ומעלה".

"כשמונה הרב אויירבאך לראשות הישיבה, הרב נובירט התחבר אליו מיד, וידו לא זזה מידו זה 40 שנה עד פטירתו של הרב אויירבאך".

רבה של תל אביב ציין כי את הספר 'שמירת שבת כהלכתה', כתב הרב נויבירט "בהשראה ובהסכמה ובסמיכות יד מלאה של הרב שלמה זלמן אויירבאך".

הוא ציין כי הרב  אויירבאך עבר על כל הלכה והלכה ורק לאחר שבדק והגיהה אותה היא נכתבה בספר, "זו לא סתם הסכמה של רב גדול שכתב 'עלעלתי על דפי הספר' אלא הוא עבר על כל הלכה והלכה ואמר כן. הרב נויבירט בזכות עצמו הפך להיות הפוסק הגדול ביותר בהלכות שבת בדור הזה. אני עוד זוכר שהוא כתב קונטרס מדריך לאחיות בבתי חולים לשבתות וימים טובים".

בנימה אישית סיפר הרב לאו כי כשנקרא לדגל להיות ר"מ בישיבת קול תורה של הרב אויירבאך, "שכרי היה בשעתיים ביום שלמדתי חברותא עם הרב נויבירט ביורה דעה לקראת הסמכה לרבנות. השכר הזה מלווה אותי כל ימי. הרב נויבירט היה מורה גדול, חבר מסור, איש צנוע ומה שפחות מפורסם הוא היה איש צדקה מאין כמוהו, היו לו גמ"חים שנהנו מהם אלפי אנשים ומשפחות".

הרב לאו הסביר כי הספר 'שמירת שבת כהלכתה' נכנס לכל ספרייה תורנית משום שהרב נויבירט "תפס את הנקודה הנוגעת לכל יהודי שומר שבת - נקודה שהיתה לא מחוברת ולא ברורה. בנוסף לכך, ההתפתחות הטכנולוגית גרמה לכך שהלכות שבת שלמדנו מתוך שולחן ערוך לא הספיקו לענות על שאלות מהפשוטות כמו שימוש בסיפולוקס בשבת ועד לנושאים המשוכללים והמתקדמים ביותר".

הרב לאו  ציין כי הספר כתוב בצורה בהירה ותמציתית, "מלאכת מחשבת של אדם דייקן שיראתו קודמת לחכמתו. אבידה גדולה לעולם היהודי. חבל על דאבדין ולא משתכחין", סיים הרב לאו.