חיילות
חיילותצילום: פלאש 90

תת אלוף במילואים הרב הראשי הצבאי לשעבר הרב אביחי רונסקי השתתף הערב (שלישי) בכנס מיוחד של המכון הישראלי לדמוקרטיה שדן בשילובן של נשים בצה"ל.

רוב חברי הפאנל קראו לשיוון בין נשים לגברים בצה"ל אך דברי הרב רונסקי קוממו עליו רבים מחברי הפאנל. הרב רונסקי הזכיר לנוכחים כי תפקידו של צה"ל הוא לנצח במערכה ולהשבית את האוייב, כלשונו.

"הצבא הוא לא מעבדה לחקירת השיווניות בחברה הישראלית. אני חונכתי ואני מחנך את חיילי להשבית את האוייב. לשם כך צריך למקם את החיילים והחיילות במקומות הנכונים". הרב רונסקי טען כי ארגוני נשים פועלים נגד צה"ל בניסיון להשפיע על החלטות צבאיות ובכך גורמים נזק לחונו של צה"ל.

"ארגונים פוליטיים מנסים להשפיע על החלטות צבא. חיילות יכולות להשתלב מצויין במערך ההדרכה, המודיעין והשריון אך לא בלימה בשדה הקרב", אמר הרב רונסקי שציין כי מפקד יחידות חוששים לומר בקול את הדברים בגלל העליהום התקשורתי הצפוי להם".

רונסקי הותקף ע"י חברי הפאנל בינהם הכתבת הצבאית כרמלה מנשה שהטיחה בו "אתה מדבר כמו ילד קטן. דבריך מקוממים".

הרבנית שולמית מלמד, מנהלת ערוץ 7, אמרה בפאנל כי מקומן של נשים אינו בצבא, "אני מאוד שמחה שפחות נשים הולכות לצבא. נשים וגברים זה לא אותו דבר - גם אם תגידו את הדבר הזה מאה פעמים זה לא יעזור לכם. אישה לא דומה לגבר בתעוזה, באומץ, גופנית ונפשית", אמרה הרבנית מלמד.

"הגברים הם יותר חזקים, יותר גיבורים, יותר אכזרים ושואפים לנצח. נשים שונות. הצבא צריך להיות אמיץ,יעיל וחזק  וצריך להפסיק את המשחקים הפמיניסטיים האלה בתוך צבא הגנה לישראל. הצבא הוא לא קיטנה ולא מחנה קיץ הוא לא יכול להיות מגרש למאבקים של ארגוני הנשים ".

הרב ד"ר בני לאו תומך בשירותן של נשים בצה"ל, "אנחנו בחברה יהודית דמוקרטית אני כרב בישראל אומר שאנחנו במלחמת מצווה והנשים צריכות להשתתף בלחימה לפי כישרונותהן".  

ראש אמ"ן לשעבר האוף במיל' עמוס ידלין אמר כי שיולבן של נשים בצה"ל תורם לחוסנה של מדינת ישראל, "אני חושב שלסוגיית קידום מעמד הנשים בצה"ל ולנושאים אסטרטגיים יש קשר הדוק – עוצמתה הבסיסית של מדינת ישראל נובעת מהשילוב של האמונה בצדקת הדרך, צבא חזק והערכים שאיתם אנחנו מובילים את המדינה... שירות נשים קשור לדעתי לצבא חזק ולערכים שאיתם אנחנו מובילים את המדינה... אני חושב שהתוצאה היא מאוד טובה. בעיני עקרון השוויון בין גברים ונשים והקפדה על כבודן של נשים בעיני היה ערך מול עיני תמיד – וככה הוא צריך להיות. ומי שפוגע בערכים האלה פוגע בחוסנה של מדינת ישראל. זו לא רק פגיעה ערכית – זה פגיעה בכוחו של צה"ל, באותו אופן שפגיעה בגישה גזענית פוגעת בחברה כולה, לא רק במי שהגזענות מכוונת כלפיו".

פרופ' ידידיה שטרן אמר "אסור ללכת למקרי הקצה ולשים תוויות לא על הקצה הזה ולא על ההוא – הבעיה אמיתית, היא אם ירצה השם והפוקד ורבים בציבור החרדי יתגייסו – איך נצטרך לטפל בעניין הזה? צריך לאפשר לכל אחד לשרת לפי תנאיו, כל עוד זה לא מתנגש עם זכויותיהן של קבוצות אחרות... הפתרון צריך להיות שאסור לסגור שום תפקיד בפני נשים לצבא ההגנה לישראל, אבל צריך לאפשר מקומות לחרדים על פי אמונתם. צריך שיהיו מקומות שבהם חרדים ישרתו ללא נשים, אבל שום תפקיד לא ייסגר בפני נשים".

הרב משה ראב"ד - האיש שאחראי על גיוס אלפי חרדים לצה"ל והתפטר אמר "הדיון הזה הוא דיון תיאורטי בלבד, לאחר ועדת פרי אני לא רואה את החרדים באים לצבא – גם שח"ר, שהייתי ממקימיו, בנסיגה גדולה. הרעיון בשח"ר היה לחשוב על החרדי שמגיע לצבא כאילו הוא לומד בכולל... בסביבה שלו, בחדר שלו, אין נשים – אבל כשהוא יוצא החוצה, לחדר האוכל, למרפאות – יהיו נשים. לא ידרשו מהם להיות באירועי הווי עם בחורות... כשרוצים שחרדי יוכל להגיע לצבא צריכים לדעת שיש לזה מחיר, לאפשר לו לחיות על פי דרכו".