מבט מהר הזיתים אל מקום המקדש
מבט מהר הזיתים אל מקום המקדשפלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, דנה היום (ד'), בהצעה לסדר היום של ח"כ אברהם מיכאלי בנושא "הזנחה, וונדליזם, זוהמה ומסגד לא חוקי בהר הזיתים". את הדיון ניהל ח"כ דוד צור, חבר הוועדה, במקומה של ח"כ מירי רגב, היו"ר הקבועה של הוועדה.

ח"כ אברהם מיכאלי, מגיש ההצעה, הציג את נושא הדיון. הוא אמר כי מדובר בסוגיה שעלתה כבר כמה פעמים ועדיין יש להעלותה. הוא ציין כי גם בעבר, וועדת הפנים התייחסה לנושא בכובד ראש ואולם למרות שיפורים ומאמצים שהושקעו באבטחת הקברים בהר הזיתים, עדיין יש מה לעשות.

מיכאלי ציין כי "בתי העלמין בהר הזיתים יקרים לכל יהדות העולם, אך זה זמן רב שמשפחות חוששות להגיע לקבר יקיריהן. קיימות עדויות רבות על זריקת אבנים על העולים להר הזיתים, למרות קיומה של נקודת משטרה במקום".

עוד הזכיר כי מלבד יידוי האבנים, קיימות תופעות של ונדליזם של "פורעים שהורסים את המצבות". הוא הזכיר כי ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין ז"ל, קבור בהר הזיתים, וציין כי בחלקה סמוכה לקברו הורסים שוב ושוב את המצבות.

מיכאלי סיכם ואמר כי הכנסת לא תרפה מהדאגה להר הזיתים, שם קבורים אדמו"רים, רבנים וראשי האומה. עוד אמר כי ראוי להקים רשות שתתאם את כל הפעולות על הר הזיתים.

ח"כ דוד צור ביקש את תגובת נציגי משרד הבינוי והשיכון האחראים על אבטחת הר הזיתים ושכונות במזרח ירושלים ואמר כי מעבר לפגיעה הדתית, הרגשית, והסימבולית, הוונדליזם בהר הזיתים מעיד על רפיון השלטון בירושלים.

מיכה מרש, קב"ט במשרד הבינוי והשיכון, אמר כי כרגע יש למשרד שלוש ניידות עם מאבטחים (שכולם עברו הכשרת חי"ר בכירה – רובאי 07) ומוקד של תצפית מצלמות שבאמצעותו ניתן לראות כמעט את כל הקברים בזמן אמת (חלק מהמצלמות הינן מצלמות תרמיות המסוגלות לאפשר תצפית גם בלילה). המאבטחים בניידות מתודרכים לסרוק במהלך 24 שעות את כל הקברים. במידה ומתגלה מקרה של ונדליזם, מתבצע סימון עדין של הקבר ומוגשת תלונה למשטרה.  קיים גם מוקד טלפוני הפועל 24 שעות ביממה, כל השבוע, שדרכו כל אזרח או תייר יכול להזמין ליווי מאובטח אל בתי העלמין שבהר. מתבצעים 50-60 ליווים ביממה.

חברי הכנסת העירו כי יש לפרסם את מספר המוקד באופן יותר יעיל. מרש הוסיף כי בשנת 2012 היו בסך הכל שני אירועי ונדליזם. עוד אמר כי הם עובדים בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה, וכי במקרים של תלונות על התנכלויות הם מלווים את המתלוננים לתחנת המשטרה. מרש ציין כי התקציב השנתי שלהם עומד על 65 מיליון ₪. מנהל אגף האבטחה במשרד הבינוי והשיכון, קצין הביטחון איזי לרר, אמר כי הר הזיתים אינו מגודר וגידור דקורטיבי היה  יכול למנוע לא מעט וונדליזם.

סנ"צ אמיר ארזני, מפקד תחנת שלם בירושלים, אמר כי בשנת 2013 היו שני אירועי התנכלות ליהודים (בשנה שעברה, לעומת זאת, היו 282  מקרי יידוי אבנים). הירידה הדרמטית נובעת כנראה מהקמת נקודת המשטרה בהר הזיתים, המונה 35 שוטרים הפועלים בשתי משמרות. הוא ציין כי שתי ניידות יוצאות בבוקר ובצהריים וחופפות בפעילותן בשעות העומס. בנקודת המשטרה כוחות בילוש וחקירה ורק אתמול נתפס מיידה אבנים. כל יידוי אבן מבשיל לכדי כתב אישום. עוד אמר סנ"צ ארזני כי הוונדליסטים הם בעיקר ילדים.

אייב  לובינסקי, יו"ר הארגון הבין-לאומי לשימור הר הזיתים, אמר כי יש בהר הזיתים הרבה "נכסי רוח". הוא אמר כי התפיסה בעולם, כיום, היא שלא ניתן להגיע להר הזיתים, ויש אנשים שלא ביקרו את  קברי יקיריהם כבר 20 שנה. עוד אמר כי כיום קיימות שתי נקודות גישה עיקריות להר. האחת, בכיכר ראס אל עמוד, ושם קל מאד לילדים להשליך אבנים. הוא ציין כי לפני כשנה, כשהביא לביקור בארץ את חבר הקונגרס, אנגלברג, הוא כמעט נהרג מפגיעת אבן. נקודת הגישה השנייה היא מא-טור. לובינסקי הציע להציב מצלמות בשתי המקומות, ולאפשר לשוטרים להיות נוכחים בשטח באמצעות קטנועים. הוא אף הציע סיוע במימון.

אהובה זקן, סמנכ"ל תקינה, תפעול ואיכות השירות במשרד התיירות, ציינה כי מידי שנה מגיעים לארץ 3.5. מיליון תיירים, 90% מתוכם מבקרים בהר הזיתים. היא אמרה כי למשרדה יש עניין שמתחם הר הזיתים יהיה נקי, נגיש ומכובד.

ח"כ דוד צור סיכם את הדיון ואמר כי "הפגיעה בהר הזיתים פוגעת בראש ובראשונה ברגשותינו כיהודים אך מסמלת גם רפיון שלטוני".

עוד אמר כי ראש העיר הנוכחי השקיע הון עתק במזרח העיר. הוא הוסיף כי הוא יוצא מהדיון מעודד, שכן ברור שמשרד השיכון "הרים את הכפפה" והשקיע רבות באבטחה. הוא הציע לשפר את התקשורת בין מוקד משרד הבינוי והשיכון לבין מוקד המשטרה. למשטרה הציע כי השוטרים יסיירו רגלית ויפגינו נוכחות בשטח. הוא ביקש כי משרד הדתות יבחן את גידור בתי העלמין ושחברות הקדישא ידאגו לניקיון וסדר בבתי העלמין. ח"כ צור ביקש כי כל הגורמים (עיריית ירושלים, משרד התיירות ומשרד הבינוי והשיכון) יפרסמו את מספר הטלפון של שירותי האבטחה של משרד השיכון. כמו כן,  קיבל את הצעתו של ח"כ אברהם מיכאלי לקיים סיור בהר הזיתים