חייל נגמ"ש
חייל נגמ"שצילום: פלאש 90

כנס הפתיחה לייסוד השדולה לצבא התנדבותי-מקצועי בישראל נערך הערב (רביעי) בכנסת.

יו"ר השדולה, חבר הכנסת משה פייגלין פתח את הכינוס והתחייב לפעול בכנסת לקידום רעיון הצבא המקצועי בישראל כמטרה שחוצה חומות פוליטיים וחברתיים, "מי שחפץ באחדות החברה הישראלית, הגיע הזמן שיחפש אותה לא דרך כוונות הרובה, אלא דרך ערכים משותפים".

"השדולה תפעל למען קידום הרעיון של הפיכת צה"ל לצבא מקצועי-התנדבותי, למען הגברת הביטחון המוענק לאזרחי ישראל, למען חיסכון אדיר בכסף ובכוח אדם, למען חרויות הפרט וחופש האזרח  ולמען צמצום הקיטוב ואיחוי השסעים החברתיים" ציין פייגלין.

"אנחנו רואים לנגד עיננו תהליך שכבר מתרחש, במסגרתו מתקדם הצבא לכיוון זה: שעורי הפטורים משירות חובה מלא בצה"ל הולכים וגלים כל העת, מוקמות עוד ועוד תכניות צבאיות להתמקצעות בתחומים שונים ביחידות מובחרות - שבצידן תגמול הולם, מחפשים כל העת לקיצור השרות ולהתייעלות וחיסכון כלכלי, וועדות מקצועיות אותן הקים משרד הביטחון לבחינת נושא זה – הצביעו כי זהו הכיוון הנכון, יותר מרמטכ"ל אחד כבר התבטא בנושא והצהיר כי היה מעדיף "צבא קטן וחכם"."

בועז ארד, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה ומנהל מרכז איין ראנד, הזכיר בנאומו את המחיר המוסרי והכלכלי של גיוס החובה וציין את ועדת ברודט ובן בסט שהוקמו ב-2006 ע"י המדינה והגיעו למסקנות דומות." השכר האלטרנטיבי אותו היה מקבל מגויס חובה בשוק העבודה האזרחי, היה שווה על פי ועדת ברודט, נכון ל-שנת 2006, לכ-11 מיליארד שקל המהווים 1.7% מהתוצר הגולמי. מדובר בזינוק בצמיחה הכלכלית שכולם מייחלים לו, אך פועלים נגדו בשם אידיאל השוויון שמעולם לא התקיים בפועל. ההכרח לגייס כוח אדם מיותר מעוות גם את הצבא ויוצר מפלצת הגוזלת משאבים. הצבא צומח למלא יותר ויותר פונקציות שהיו צריכות להתנהל באופן מקצועי ואזרחי.  המפתח להתמקצעות הצבא טמון בביטול גיוס החובה והפיכת צה"ל לצבא מתנדבים מקצועי. תהליך זה צריך להתקיים בו זמנית עם הוצאת תחומים שאינם חיוניים למשימות הצבא למיקור חוץ", סיכם ארד.

חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה הביעה אופטימיות לגבי המגזר החרדי." אם הצבא יהיה מקצועי יהיו הרבה חרדים שירצו להתגייס מאותם סיבות שהחילונים יתגייסו. אייכלר גם דאג לשלוח עקיצה ללפיד:"חייבים לעצור את המרעום של הפילוג הנורא שהרבה אנשים בנו עליו קריירה."

חבר הכנסת לשעבר מוסי רז (מר"צ) תקף את ועדת פרי שלטענתו אינה עוסקת כלל בשוויון."הצעת השירות האזרחי היא חסרת אחריות לחלוטין, לקחת מאות אלפי אזרחים בלי לדעת מה לעשות איתם. האפשרות היחידה לשוויון היא ביטול חוק גיוס חובה."

ירון לרמן, יו"ר התנועה לצבא מקצועי, קרא  לחברי הכנסת שנכחו בדיון לטרפד את ההצעה של ועדת פרי." אני בטוח שמושג צבא העם ישתנה ובחמש השנים הקרובות נתחיל לראות מעבר לצבא מקצועי. צה"ל רק דוחה את הקץ, אך מדובר בצעד בלתי נמנע",סיכם לרמן.