ספרים ספריה
ספרים ספריהצילום: פלאש 90

יורו משפטיך. הדרכה למתדיין בבית דין רבני. הרב ישראל הירשנזון.
קריית ארבע-חברון, המכון לרבני יישובים, תשע"ג. 93 עמ' (02-9964722)

המושג 'דין תורה' הופך בשנים האחרונות ליותר ויותר רלוונטי. גרמו לכך שתי תנועות מנוגדות – ריבוי בתי דין שדנים ופוסקים בדיני ממונות על פי ההלכה בצורה יעילה, שקופה, זריזה וזולה מכאן, והסחבת וההוצאות המרובות הקיימות לעיתים בתביעות אזרחיות המתבררות בבתי המשפט מאידך.

כמה וכמה בתי דין פרטיים וכמה רשתות של בתי דין ומרכזי בוררות הפועלים על פי ההלכה, מכל הגוונים, הוקמו בשנים האחרונות בכל רחבי הארץ, וריבוי הפונים אליהם הצריך ספר הדרכה לפונה לבית דין רבני – וזהו בדיוק תפקידו של ספר קטן-כמות ורב-איכות זה.

הספר פותח בהסבר מה הן סמכויותיהם של בתי הדין השונים, מי הם בעלי התפקידים השונים בהם (ראב"ד, אב"ד, דיין, ספרא דדיינא, טוען רבני, מזכיר, מומחה מטעם בית הדין ועוד), מה ההבדל בין דין תורה לבין בוררות ומהי המשמעות של החתימה על שטר הבוררות, מהו 'כתב סירוב' (ומזה משתלשל דיון בעניין איסור ההליכה לערכאות – לדעתי היה מקום להקדים דיון זה לראש הספר), סוגי הראיות הקבילות בבית דין – עדים (קטן, אישה), שטרות, חוזים, טענות שונות, טענת 'מיגו', תמונות, הקלטות, פוליגרף ('מכונת אמת') ועוד ועוד.

מכאן עובר המחבר לכללי עשיית הפשרה (מציאות רווחת מאוד בבתי דין, שאפשר לדורשה לשבח אך לעיתים גם לגנאי), איסור נתינת שוחד על סוגיו השונים, ושני נושאים צדדיים אך חשובים ביותר: כללי היתר עשיית אדם דין לעצמו, והכנה נפשית ראויה לדיונים בבית דין. עבודה מושלמת.

הערה קצרה: בכמה מקומות בספר מוזכר הביטוי "עובד כוכבים", ביטוי שמקורו בצנזורה הנוצרית; הוא אמור תמיד להיות מוחלף במקור: גוי או עובד עבודה זרה. גם ההקפדה על זה כלולה ב'משפט הרבני'...

עמוד החסד. סיפור חייו המופלא של גדול הדור בעבודת החסד, הגאון הצדיק הרב נתן בוקובזה זצוק"ל.
מאת הרב יהודה אדרי. השלים, אימת והעיר: אליהו שלום בוקובזה.
נתיבות, מוסדות 'מאורות נתן', תשע"ג. 371 עמ' (08-9943332)

הרב נתן בוקובזה זצ"ל נודע ברבים בגיל צעיר יחסית כאיש מעלה, דורש דרשות ברבים, מאהיב את התורה על העם שבשדות, איש פלא שידע לקרוא את היושב מולו ולדעת עליו דברים שרק הוא עצמו ידע ולעיתים דברים שרק נודעו לו על עצמו מאוחר יותר, ועוד. אבל עיקר עניינו היה – וזה מודגש יפה בספר שנכתב על דמותו – עשיית חסד בכמויות ובאיכויות בלתי מצויות.

אנו מלווים בספר נער צעיר יוצא טוניסיה שמעמיד על רגליו מניין ותיק ומנומנם של יוצאי הונגריה ופולין ועושה ממנו קהילה מאורגנת של תורה וחסד, אנו מתגייסים עם אותו בחור לשירות צבאי מלא אחרי שנתיים של לימוד בישיבה גבוהה - ולפני שנים רבות נוספות של לימוד אינטנסיבי, כאשר הוא הופך למרכזו הרוחני והארגוני של הבסיס שבו שירת, ואנו ממשיכים איתו כבחור ואברך שמכבד את הוריו להפליא, הופך למרכזה של משפחתו, דורש ברבים בכל רחבי הארץ ומקים יש מאין אימפריה של חסד, כשהוא עושה ומעשה, פועל ומפעיל.

האברך הזה מגלגל מיליונים - כשהוא עצמו מתגורר עם משפחתו המתרחבת בדירת שיכון, מקבל קהל כמעט פנים אל פנים בכל שעות היממה ובתכניות רדיו בערוצים שונים, ומספיק גם ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולחנך את ילדיו. דמות פלא שנלקחה מן העולם בחטף, והספר מתאר אותה בצבעים טבעיים ומעוררי השתאות.