חדש בבנימין. החצר התימנית
חדש בבנימין. החצר התימניתהחצר

'החצר התימנית', מיזם התרבות והמורשת שהקים הזמר והאמן שוהם שמחי בכוכב יעקב שבבנימין מרחיב את פעילותו ומקיים מדי יום שישי שוק תימני המושך אליו מבקרים ומתעניינים מכל ישובי הסביבה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם שמחי המספר בתחילה על מיזם 'החצר התימנית' שנועד "לרכז פעילות שקשורה ליהדות תימן, פריטים אותנטיים מקוריים שיצרו מעין מוזיאון קטן שהולך וגדל כל הזמן. מגיעים אלינו עוד ועוד פריטים חדשים".

דוגמא אחת לפריטים המתווספים לתצוגת 'החצר' הוא מציג בסיר כובאנה שהגיע לידיו ממש בימים האחרונים, לאחר שהוזמן לנהל מוסיקאלית שבת חתן, ולאחר שליוו המתפללים את החתן התיישבו לסעודה, ויחד עם האכילה תר שמחי בעיניו אחר פריטים תימניים מקוריים, ואכן גילה שהכובאנה מוגש בסיר ישן ומקורי. הוא ניגש לבעלת הבית וביקש ממנה את הסיר. זו אמרה לו שהסיר הגיע מאמה, אך נעתרה להעביר אותו ל'חצר' לאחר שהוסברה לה חשיבות הצגתו עם פריטים נוספים בפני מבקרים רבים הפוקדים את המקום.

שמחי ממשיך ומספר כי לצד כל אחד מהפריטים שבתצוגה מופיע רישום המציין את מקורו. בין השאר מדובר בתיק לספר תורה עתיק שידוע מאיזה בית כנסת בתימן הגיע, וכך גם זוג תפילין שידוע מי היה הסופר שכתב אותן. "יש הבדל בין להחזיק מוצר לבין לדעת מה ההיסטוריה שלו", הוא אומר.

כאמור, באחרונה פתח שמחי במקום שוק תימני בימי שישי. הרעיון למהלך נולד כשהבחין ביוזמות פרטיות של יוצאי תימן תושבי האזור האופים ומבשלים מזון תימני מקורי ומחלקים אותו. שמחי ביקש "להרחיב את היוזמות הללו וש'החצר התימנית' תהיה גג לכולם".

פרט חשוב אותו מדגיש שמחי הוא העובדה שהמזון הנמכר בשוק נאפה ומבושל במקום, כך שהריחות והאווירה ממגנטות גם הן אליהן מבקרים נוספים. לצד הרוכשים "יש כאלה שמגיעים לשבת ולסעוד במקום", הוא אומר ומספר על המתחם האחורי שהקים ובו מוגש מזון תימני למעוניינים.

לבד מהאוכל והמאפים התימניים נמכרים בשוק גם תבלינים שקשה למצוא במקומות אחרים, כאלה האופייניים ליוצאי העדה אך מושכים תשומת לב גם אצל אחרים.

וברקע של כל אלה מנוגנת מוסיקת ערב שבת, לאו דווקא תימנית. לבקשת המבקרים משלב שמחי גם מוסיקה מרוקאית, פרסית, בוכרית ועוד.

בתקופת החופש הגדול המתקרב ינוהל מתחם השוק בידי בני נוער מישובי הסביבה. גם זאת כלק מהמגמה החינוכית ששמחי שם לו כיעד למקום שהקים.