בשורה לחולים
בשורה לחוליםהמרכז הרפואי ברזילי

פרפור פרוזדורים הינה הפרעת הקצב השכיחה ביותר במבוגרים. הפרעה זו גורמת לסבל לחולה, קשורה בעליה משמעותית בתחלואה כגון אירועים מוחיים ובתמותה.

בשנים האחרונות אבלציה (צריבה) של מקור פרפור פרוזדורים מסתמנת כשיטה לריפוי פרפור פרוזדורים. קיימות מספר שיטות לבצע אבלציה זו. השיטה המקובלת  ע"י צנתר (אלקטרודה אחת) אשר באמצעותה מבצעים צריבות מרובות סביב ורידי הריאה. מדובר בפעולה ממושכת ומורכבת.

דר' ולדימיר חלמייזר מנהל יחידת לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבי לב במערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי ברזילי ודר' אבישג לייש פרקש, רופאה בכירה ביחידה, השיקו לראשונה בישראל שיטה של אבלציה מעגלית באמצעות צנתר רב אלקטרודות המשלב צריבה תחת שטיפה רצופה ומונחה מערכת ניווט תלת מימדית.  

במרכז הרפואי ברזילי טוענים כי מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך, המבשרת על עתיד הטיפול בפרפור פרוזדורים. השיטה בוצעה לראשונה בישראל, במרכז הרפואי ברזילי באשקלון, שנמנה על 30 המרכזים המובילים בעולם שהחלו לעשות שימוש בטכנולוגיה ייחודית זו הקרויה nMARQ. הטכנולוגיה מתוצרת ביוסנס וובסטר מיוקנעם צפויה לחולל מהפכה בשטח האבלציות לריפוי פרפור פרוזדורים. ביוסנס וובסטר היא חברת בת של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון העולמית. 

דר' ולדימיר חלמייזר מסביר כי "פרפור פרוזדורים היא הפרעה בקצב הלב, שמקורה ממוקדים חשמליים לא תקינים בחיבור של ורידי הריאה לפרוזדור השמאלי. הטיפול לריפוי הפרפור מבוסס על בידוד חשמלי של ורידי הריאה. הטכנולוגיה החדשה בטוחה, מקצרת את משך הפעולה לכדי כשעה בממוצע ומאפשרת ביצועה ללא הרדמה כללית. אנחנו צופים שיעורי הצלחה לפחות כמו בטכנולוגיות האחרות הישנות יותר. מדובר בפריצת דרך חשובה בקנה מידה עולמי ביכולת שלנו לרפא פרפור פרוזדורים".

דר' אבישג לייש – פרקש ציינה "הטכנולוגיה החדשה, תאפשר לנו למפות בדיוק ובמהירות, בתלת מימד, את לבו של החולה. היות וישנם הבדלים אנטומיים משמעותיים במבנה הפנימי של הלב, ניכרת חשיבות רבה למיפוי המדויק, ולזיהוי מוקד הבעיה בלבו של החולה, כלומר הווריד שממנו מגיעים האותות היוצרים את הפרעת הקצב. הטכנולוגיה החדשה תאפשר ליחידות נוספות המטפלות בהפרעות קצב לבצע את הפעולה, ותהפוך את פעולת האבלציה מפרוצדורה השמורה ליחידים לפרוצדורה נגישה והמונית, כמענה לכמות ההולכת ועולה של החולים הסובלים מפרפור פרוזדורים".