לוין ליד דגם אתר הזיכרון
לוין ליד דגם אתר הזיכרוןשמעון ברימן

אלכסנדר לוין, נשיא הפורום העולמי של יהודים דוברי רוסית (WFRJ) וראש הקהילה היהודית בקייב, הציג (אתמול, ראשון) לראשונה את המודל של אתר הזיכרון החדש שאמור להיבנות בגיא ההריגה באבי יאר באוקראינה שבו נרצחו כ-50 אלף יהודים בזמן השואה.

לוין נשא דברים במסגרת אירוע גאלה שהתקיים הערב בקייב בחסות הפורום העולמי של יהודים דוברי רוסית לרגל ההתכנסות של חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית בעיר.

בין המשתתפים באירוע נכחו שר החוץ של אוקראינה ליאוניד קג'ארה, השרה לקליטת העלייה סופה לנדבר, יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית ג'יימס טיש, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, בכירים מקרן היסוד וקק"ל ונציגים מקהילות יהודיות מרחבי העולם.

על פי לוין מטרת אתר הזיכרון החדש תהיה לאפשר למבקרים מכל העולם להתחבר בצורה חווייתית ורגשית לטבח הנורא שארע במקום לפני למעלה מ-70 שנה. באתר יוצגו בין השאר מגוון אמצעי המחשה ולימוד הכוללים שרידי רכוש וביגוד של נרצחים, מסמכים מהארכיון הנאצי, סרט בתלת מימד וראיונות עם ניצולים. אלמנט מרכזי נוסף שיוקם בתחום האתר יהיה מרכז יהודי עם בית כנסת שיסמל את התחייה היהודית במקום שבו הנאצים ניסו להשמיד כל זכר יהודי.

העבודה על בניית האתר תחל בחודשים הקרובים והיא צפוייה להימשך כשנתיים וחצי. המימון יבוא בעיקר מאלכסנדר לוין ומואדים רבינוביץ', נדבן יהודי מאוקראינה. גם קרן היסוד אמורה לסייע בגיוס הכסף להקמה.

באבי יאר הוא גיא הנמצא צפונית-מערבית לקייב בירת אוקראינה, שבו רצחו הנאצים כ-100,000 איש, למעלה ממחציתם יהודים, החל מ-29 בספטמבר 1941. כמעט 34,000 יהודים נטבחו בבאבי יאר בין ה-29 ל-30 בספטמבר במה שמוגדר כמבצע ההשמדה הגדול ביותר בשואה שבוצע בתקופה כה קצרה. במהלך השנה שלאחר הרצח הובלו לבאבי יאר והומתו שם בהריגה 15,000 יהודים נוספים שנתפסו בעיר ובסביבתה.

בדבריו קרא לוין לראשי כל המדינות באירופה, ובייחוד לנשיא אוקראינה, לשמש כחברים במועצת המנהלים של אתר הזיכרון החדש. ״מדובר לא רק בטרגדיה של העם היהודי, אלא בטרגדיה כלל אירופאית וכלל עולמית ואתר הזיכרון ינציח לא רק את הטרגדיה של העם היהודי, אלא גם את הטרגדיה של העמים האחרים שנרצחו באכזריות ע"י הנאצים על אדמת אוקראינה", הבהיר.

לוין גם הדגיש בדבריו את גל האנטשימיות הפוקד לאחרונה את אירופה וקרא לראשי המדינות באזור לפעול ביתר תקיפות כדי למגר כל גילוי של אנטישמיות במדינתם.