Illustration
IllustrationIsrael news photo: Flash 90

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) את הצעת החוק של חבר הכנסת משה פייגלין המבקשת לחולל שינוי דרמטי בתרבות הנהגה של כולנו, ולהוביל להורדה משמעותית בהיקף עברות התנועה החמורות בישראל.

בדף הפייסבוק שלו כתב פייגלין בעקבות ההחלטה, כי הדבר "מאוד מאכזב משום שמדובר בחיים רבים - אך כמובן שאינני אומר נואש ואמשיך להיאבק על העברת החוק באופן פרטי".

עוד קודם להחלטה, סיפר חבר הכנסת פייגלין ביומן ערוץ 7 על הצעת החוק ועל מה שהוביל אותו אליה – אותם לילות ארוכים בהם שהה לצד מיטתו של בנו שנפצע באורח אנוש בתאונת דרכים.

לדבריו הבחין בתופעה שבה המדינה מטפלת בו ובבנו כנפגעי התאונה בצורה טובה מאוד – ביטוח, טיפול רפואי וכו', ובמקביל מטפלת גם בנהג הפוגע ומענישה אותו, אך עם זאת היא מקימה בין הפוגע לנפגע מעין מחיצת ברזל, כהגדרתו.

פייגלין מציין שאם לא יגיע הפוגע מרצונו כדי לראות את הנפגע ואולי כדי לבקש סליחה לא יפגוש את הנפגע והסוגיות השונות ייפתרו בתיווכה של המדינה. "נוצר מצב שבו הנהגים לא רואים את הנפגעים הפוטנציאליים אלא את העונשים בלבד. לא את האנשים אלא את העונשים".

חבר הכנסת פייגלין מספר על סקר שבו נבדקה תשובתם של נהגי ישראל לשאלה אם יעדיפו לנהוג שלא כחוק או לנהוג ללא ביטוח, והתשובה הייתה גורפת. הנהג הישראלי מעדיף לנהוג בניגוד לחוק ולא לנסוע כשאין בידו ביטוח. המסקנה העולה מהסקר היא לטעמו שבכבישי ישראל רוב הנהגים חוששים מן האחריות יותר מאשר העונש.

על מנת לשנות את המציאות הזו מציע חבר הכנסת פייגלין כי בשמונה העברות הקשות ביותר של נהיגה אלימה ו/או מסוכנת באופן חריג, תינתן לחברות הביטוח הזכות לתבוע את הוצאותיהן מן הנהג הפוגע לאחר שפיצו את הנפגע.

בין העברות הללו כלולות – עקיפה בפס לבן, כניסה לרמזור אדום שלא בטעות אלא לאחר שנייה של צבע אדום, מהירות של חמישים קמ"ש מעל המותר, נהיגה בשכרות, העמסה כפולה של משאית ועוד. עברות אלה אופיינו על ידי המועצה הלאומית לבטיחות בדרכים כעברות האחראיות לאחוז ניכר מן התאונות הקטלניות.

על פי ההצעה שכאמור נדחתה בועדת שרים לענייני חקיקה נהג שיעבור אחת מהעברות הללו ייתבע גם על ידי חברת הביטוח לאחר שזו תשלים את תשלום חובותיה לנפגע.

לדברי פייגלין בסקר מקצועי שערך בקרב 1,011 נשאלים הצהירו 42.8 אחוזים מן הנשאלים כי החוק המוצע יביא לשינוי הרגלי הנהיגה שלהם. עוד הוא מציין כי הסקר מגלה שככול שאוכלוסיית הנהגים מבוגרת יותר (ובהתאמה גם אחראית יותר) התשובה בסקר היא כי החוק לא ישנה את הרגלי הנהיגה. בקרב צעירים הנוטים יותר לנהיגה פרועה, עונים 7% כי יוותרו כליל(!) על רישיון נהיגה במידה והחוק יעבור. המבוגרים האחראים – אינם נבהלים ממנו כלל כי מובן להם שאין הוא נוגע למי שנהיגתו אחראית.

לקראת תום השיחה עמו נשאל חבר הכנסת פייגלין האם יתכן שהצעה חשובה כפי שהוא מנסה להעלות תוסר מעל סדר יומה של ועדת השרים רק בשל יחסיו העכורים עם ראש הממשלה ואנשיו. פייגלין אומר שהוא "מאוד מאוד מקווה שלא". פייגלין מצידו מצפה שגם חברי הכנסת הערבים יניחו בצד את הפוליטיקה ואת ההתייחסות למגיש ההצעה ויתייחסו להצעת החוק באופן ענייני, כזה הקובע כי מדובר בהצעה היכולה להציל חיי אדם רבים בישראל.