בנות סמינר. ארכיון
בנות סמינר. ארכיוןצילום: פלאש 90

מנהלי הסמינרים והתיכונים החרדיים של בית יעקב קיבלו אתמול בהפתעה מוחלטת את הודעת משרד החינוך המודיע באופן פתאומי על קיצוץ דרסטי של תקציב תיגבור לימודי יהדות בסמינרים.

תדהמתם גדלה שבעתיים כשגילו כי הקיצוץ אינו חל רק מכאן ולהבא, אלא המשרד דורש החזר גם החל מספטמבר אשתקד. משמעות הדבר היא החזר מיליוני שקלים אחרי שכבר למדו שנה שלמה ושילמו למורות את שכרן.

גזירה זו מצטרפת לביטול באמצע השנה של תיקצוב חונכות פר"ח (פרויקט חונכות), כאשר גם להן לא שולם אפילו בגין עבודות שכבר בוצעו.

מהנהלת פר"ח הודיעו לסמינרים, כי עליהם לסיים פעילות פר"ח, עד 7.6.13 , כשמודגש כי לא ברור ענין תקציב שנת הפעילות תשע"ד. בינתיים נודע לסמינרים כי מדובר על ביטול מוחלט של הפרויקט ככל הנוגע למוסדות 'בית יעקב'.

זהו אינו הקושי היחיד שהושת השנה על הסמינרים. תקציב הסמינרים היה בנוי זה שנים על 45 אחוז בבסיס התקציב ועוד 45 אחוז מכספים שנתקבלו בהסכמים קואליציוניים והועברו על ידי סיעת 'יהדות התורה' לסמינרים. עתה, כאשר 'יהדות התורה' אינה בקואליציה, מסרבת הממשלה לשלם חלקה בהחזקת הסמינרים.

איגוד הסמינרים התכנס אתמול לישיבת חירום. במהלך הישיבה הובהר כי ספק גדול אם הקיצוצים עומדים במבחן משפטי. יתירה מכך, חוששים מנהלי הסמינרים כי הדבר יגרור לגל פיטורין ויעמיד את הסמינרים בבעיה כפולה, שכן ההודעה הגיעה אתמול, 1 ביולי, עם סיום שנת הלימודים, לאחר שמצבת המורות כבר הוכנה, ואין אפשרות חוקית לפטר מורה אחרי ה־ 31 במאי.

בישיבה הובעה הדאגה רבה נוכח הפגיעה בחניכות, שמונעים מהן, באמצע השנה, את התשלומים המגיעים להן בגין פר"ח. הפגיעה בהורים, שהתשלומים מסייעים להם לכסות את ההוצאות עבור לימודי בנותיהם. במורות, שחרב הפיטורין והקיצוצים מאיימת עליהן ועל משפחותיהן. וכמובן הפגיעה הקשה והחמורה בסמינרים עצמם, ביכולת שלהם להחזיק את המוסדות ולקיים את הלימודים ושירותי החינוך וההשתלמות לחניכותיהם.

בתום הישיבה הוחלט כי הנהלת האיגוד תשב עם יועציה המשפטיים כדי לבחון האם ההוראות והקיצוצים, ובמיוחד אלה הרטרואקטיביים והנוגעים להסכמים עתידיים שנכרתו על פי חוק עד כה, עומדים במבחן החוקיות.

על פי הממצאים, יחליטו באלו צעדים לנקוט. במקביל שיגרו מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וביקשו להיפגש עמו בנושא סכנת הרס הסמינרים.