צער בעלי חיים - אניברסאלי. ח"כ ליפמן
צער בעלי חיים - אניברסאלי. ח"כ ליפמןפלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור ייבוא ומכירת כבד של בעלי חיים שעברו התעללות, שהגיש ח"כ דב ליפמן (יש עתיד), וקבוצת ח"כים.

מטרת הצעת החוק היא להשלים את חוק צער בעלי חיים על ידי הגנה כפולה: (1) הגנה על המשק הישראלי, המחויב לעקרון המוסרי של הגנה על בעלי-חיים, מפני תחרות מצד יצרנים זרים, שאינם כפופים בארצותיהם לסטנדרטים דומים; (2) הגנה על בעלי חיים על ידי הצבת סטנדרטים, שמטרתם שיפור תנאי חייהם.

כדי לגבות את האיסור על יבוא כבד שומני, מוצע למנוע גם מכירת כבד שומני. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "כבד שומני ("foie-gras") הוא הכבד החולה, המנופח והמנוון של עופות מים. מחלת הכבד מושגת על ידי הלעטת העוף במזון פחמימתי בכמויות שהן מעל ומעבר למה שהעוף היה אוכל באופן טבעי. הפיטום נעשה באמצעות דחיסת התערובת רווית הפחמימות אל תוך קרביו של העוף דרך צינור. עופות מולעטים סובלים מפגיעה בתפקוד הכבד ואיברים אחרים, מקשיי נשימה, מקושי ללכת ומהאימה הנובעת מההלעטה הכפויה. מי שלא מת בתהליך הפיטום, נשחט כשהוא על סף גסיסה. לא ניתן לייצר כבד שומני בדרך אחרת".

חבר הכנסת ליפמן ציין כי "ההגנה על בעלי חיים יסודה בתפיסה אוניברסלית. הצבתם של סטנדרטים להגנת בעלי חיים, מטרתה שיפור תנאי חייהם ולא "ייצוא" ההתעללות לחו"ל באמצעות יבוא כבד של בעלי חיים, שייצורו כרוך בהתעללות". כאמור, כדי לגבות את האיסור על יבוא כבד שומני, מוצע בהצעת החוק למנוע גם מכירת כבד שומני.

59 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ו-10 התנגדו לה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהצעה להכנה לקריאה ראשונה.