הרכבת במצרים
הרכבת במצריםAFP

תאונת הרכבת בעיר Lac-Megantic (כ-250 ק"מ מזרחית למונטריאול) גבתה מחיר דמים יקר וגרמה לנזקים כבדים לעשרות מבני ציבור ולבתים פרטיים באזור הדאונטאון.

רכבת המשא שהובילה 73 קרונות של נפט גולמי לבתי הזיקוק אירווינג בקוויבק ירדה מהפסים (5 ביולי) ומספר מיכליות התפוצצו וגרמו לשריפה רחבת היקף שנמשכה שעות ארוכות.

משטרת קוויבק עדכנה (10 ביולי), כי עד כה נמצאו 15 גופות, שנשלחו למעבדה לזיהוי פלילי בגלל מצבן הקשה. בני משפחות הנעדרים התבקשו להעביר למשטרה את חפציהם האישיים בניסיון להשוות DNA. על כך מדווח אתר שלום טורונטו.

סיבת התאונה עדיין נמצאת בחקירת מנהלת הבטיחות בתחבורה. שר התחבורה, דניס לבל, אמר כי משרדו שוקד על הבטיחות במערכת הרכבות בקנדה, ומאז שנת 2007 מספר תאונות הרכבת פחת ב-23 אחוזים ואירועי הירידה מהפסים ב-26 אחוזים.

לבל ציין עוד, כי הממשלה הפדרלית נמנעה במסגרת הקיצוצים בתקציב לצמצם את מספר מפקחי הבטיחות ברכבת, ואדרבה השקיעה מאז 2009 יותר ממאה מיליון דולר בשיפור הבטיחות במערכת הרכבות.

יתר על כן, ב-1 במאי השנה החמירה הממשלה הפדרלית את הענישה על מפרי החוק והגדילה את הקנסות על חברות הרכבת ב-400 אחוזים אם ימצא שלא עמדו בכללי הבטיחות.

תומאס מולקייר, מנהיג האופוזיציה והמפלגה הדמוקרטית החדשה (NDP), האשים (6 ביולי) את הממשלה הפדרלית באחריות לתאונת הרכבת. לדברי מולקייר, תאונת הרכבת היא דוגמה נוספת לקיצוצים לא אחראים בתקציב שאושרו ע"י הממשלה.

“יותר ויותר מוצרי נפט מועברים ברכבת ברחבי קנדה ובכך טמונות סכנות בטיחות", אמר מולקייר. “בה בעת הממשלה הקונסרבטיבית מקצצת בתקציב הבטיחות בתחבורה", קיצוץ שבא לידי ביטוי בהקטנת מספר בדיקות הבטיחות למרות הגידול בהפקת הנפט.

מפלגת השלטון הקונסרבטיבית תקפה את מולקייר והאשימה אותו בניצול ציני של האסון לצרכים פוליטיים בהחלטתו לתקוף את הממשלה בעת בה עדיין לא נמצאו כל הנעדרים ולא התבררו סיבות התאונה.

ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, ביקר בעיר שאזור הדאונטאון שלה נפגע קשה באסון. במסיבת עיתונאים אמר הרפר, כי מדובר באירוע רב נפגעים שיטלטל את העיר הקטנה הנראית כ"אזור מלחמה". הרפר התחייב לסייע במאמצי השיקום של העיר.

פיטר קנט, השר לענייני איכות הסביבה ונציג אזור ת'ורנהיל בפרלמנט באוטווה, פרסם הודעה מיוחדת, שנועדה להרגיע את התושבים בת'ורנהיל (רבים מהם יהודים) שבאזורם עוברת מסילת הברזל, ואשר רבים מהם יצרו קשר עם משרדו והביעו חשש מפני אפשרות לתאונות דומות באזור.

השר קנט ציין, כי מחברת הרכבת CN נמסר לו שהרכבת אשר ירדה מהפסים, התפוצצה ונשרפה בקוויבק מעולם לא נסעה על קו הרכבת של CN, ואשר על כן היא לא עברה דרך ת'ורנהיל.

חברת הרכבת CN הדגישה בפני השר קנט, כי היא מיישמת תכנית בטיחות מקיפה שנועדה למנוע תאונות רכבת, ובכלל זה נוקטת באמצעי בטיחות בכל הקשור לשינוע נפט גולמי וכימיקלים אחרים.

עוד הבהירה חברת CN, כי היא ממלאת באדיקות אחר כל התקנות התקפות בקנדה ובארה"ב הקשורות לשינוע על גבי פסי הרכבת, בטיחות הפסים, תובלת משא, קטרים והדרישות כולל הבריאותיות הקשורות לעובדים.