אתר קידוח "תמר"
אתר קידוח "תמר"אתר BP

ישראל מסרגבת לאשר או להכחיש כל קשר לתקיפת הבסיס בלטקיה שבסוריה לפני שמונה ימים, תקיפה שבה הושמדו טילי חוף-ים מתקדמים מדגם "יאחונט".

אולם אם לישראל אכן ישנו קשר לתקיפה, כפי שמדווחים מקורות זרים, נראה שמדובר בצעד שנועד להגן, בראש וראשונה, על אסדות הגז של ישראל, הממוקמות במרחק של כ-80 מייל מחופי ישראל - ומול חופי לבנון.

בשבוע שעבר אמר מפקד פלגת כוח האדם בבסיס חיפה, סא"ל איתי סער, בסקירה ביטחונית שמסר במסגרת ביקור של ארגוני משפחות שכולות, כי חיל הים נדרש להתמודד עם בעיית ההגנה על תגליות הגז האחרונות בשטחי המים הטריטוריאליים של מדינת ישראל.

"אסדות הגז מהוות יעד אסטרטגי גדול לנזקים, ואויבינו ישמחו שהמקום לא ינפק שום תשואה כלכלית לישראל", הדגיש סא"ל סער.

עד כה טרם הוחלט מי יאבטח את אסדות הגז, אולם אין עוררין על כך שקיימת חשיבות מכרעת בשמירה על האזור. "שטח קידוחי הגז שווה לשטח מדינת ישראל, ואף עולה עליו" - אמר מפקד פלגת כוח האדם בבסיס חיפה.

בעבר דווח בכלי תקשורת אמריקניים כי רוסיה העבירה לסוריה טילי שיוט מתקדמים נגד ספינות מדגם משופר של ה"יאחונט". הטיל מהווה איום חמור על ספינות חיל הים ועל אסדות הגז הנמצאים בטווח של עד 300 ק"מ מהחוף. בין היתר, בדגם המשופר הותקנה מערכת רדאר חדשנית, שמאפשרת יכולת פגיעה מדויקת יותר.

"הטיל יאחונט הוא טיל רוסי נגד כלי שיט. הוא בעל מהירות גבוהה ביותר וכושר תמרון משופר, והוא מהווה אתגר גם כנגד מטרות נייחות כמו אסדות קידוח של גז", הסביר הבוקר לגלי צה"ל טל ענבר, ראש המכון לחקר החלל במכון פישר, "הוא אפילו מציב איום אפשרי כנגד נמלים וכלי שיט הנכנסים לתוכם בגלל הטווח הרחב שלו - כ-300 קילומטרים".

בחודש שעבר דווח כי חיל הים יצייד את אסדות הגז המוקמות מול חופי ישראל בטילי "ברק" להגנה כנגד טילי יאחונט. הדבר התברר מהתכניות המעודכנות להגנה על האסדות.

כיום, יש בידי חיל הים את טילי "ברק 1" שפותחו בעשור שעבר במשותף על ידי התעשייה האווירית ורפאל.  הכוונה היא לצייד את האסדות בטילי "ברק 8" הנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים בתעשייה האווירית. מערכת "ברק 8" כוללת מרכז שליטה ובקרה (שו"ב) מתקדם, שפותח על ידי מפעל מבת-טילים של התעשייה האווירית.

המערכת אמורה להגן לא רק על האסדה או הספינה הנושאת את הטילים, אלא גם על צי של ספינות השטות יחד במרחב מסוים ולספק לצי כולו הגנה היקפית כוללת. מערכת הבקרה והשליטה מקבלת נתונים ממערכות המכ"ם של הספינות השונות, ומשלבת ביניהם כדי ליצור תמונת קרב ואיומים משותפת.

בנוסף, כוללות התכניות, הצטיידות בארבע ספינות טילים חדשות, אמצעי תצפית ואיסוף ימיים - גם באמצעות מטוסים ללא טייס.