הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, לשורת סוגיות על סדר היום ובהן אירועי תשעה באב המתקרב, החורבן הצפוי בעמונה, תקציב הישיבות וגם דבריו הקשים של הרב שלום כהן כלפי הציונות הדתית, דברים בהם נפתחת השיחה עמו.

הרב בן דהן מציין כי הוא "מכיר לא מהיום ולא מאתמול את הרב שלום כהן. הוא מאוד כיבד ומאוד העריך אותי. כשהיה צריך דברים מהרב אליהו כשהרב אליהו היה הראשון לציון, הרב שלום כהן ידע לבוא אלי ולבקש שאעזור, ולכן אמירות כאלה מוזרות ומשונות. אינני יודע מאיפה הם באו. אלו אמירות לא הגיוניות. עם כל הכבוד אלו דברים בלתי מתקבלים על הדעת. לא יתכן שכך ידבר על תלמיד חכם", אומר הרב בן דהן כשהוא מתייחס להשתלחותו של הרב כהן ברב דרוקמן. "זו בושה וחרפה. לא לכבודה של תורה. חבל לי על הרב שלום כהן. אני מכבד ומעריך אותו. חבל לי שהוא נגרר לשיח הזה".

באשר לתגובת הציונות הדתית להתבטאויות קודמות נגדה ונגד בכיריה, אומר הרב בן דהן כי לטעמו הייתה תגובה רצינית להתבטאויות אלה, אך עם זאת הוא מוסיף וקובע כי "מבית המדרש שלנו לא למדנו שמבזים ופוגעים בתלמידי חכמים. אצלנו למדנו בבירור דברים אחרים". עוד הוא מוסיף ומציין כי בכל התורה נלמד שעניינים שבן אדם לחברו חמורים מעניינים שבן אדם למקום, ומשום כך יום הכיפורים מכפר על בן אדם למקום ואינו מכפר על בן אדם לחברו ואילו "לצערי הרב חוגים מסוימים בציבור החרדי הפכו את התורה ואצלם בן אדם למקום הפך חשוב יותר ותמורת בן אדם למקום מותר לדרוש את בן אדם לחברו. זו תורה הפוכה. זה סדר הפוך לכל מה שחז"ל לימדו אותנו".

הרב בן דהן מספר על ביקורו הבוקר במערת המכפלה בעקבות השחתת המזוזות בידי מתפללים מוסלמים ביום שישי. לדבריו בימים בהם קיימת התגייסות כללית נגד תופעת תג מחיר מן הראוי להגיב בחומרה להשחתה המוסלמית. לטעמו אין להתייחס למוסלמים כאל המפגר של השכונה, כהגדרתו, זה שכולם מוותרים לו. "אסור לוותר על פעולות וונדליזם. אסור לתת לכך לגיטימציה בשום מצב. יש צורך בתגובה חמורה", אומר הרב בן דהן הקורא למנהיגי הציבור הערבי להוקיע את המבצעים ולרשויות החוק להעניש את המבצעים במידה וייתפסו.

בהמשך הדברים התייחס הרב בן דהן לאירוע בו ישתתף בליל תשעה באב, הצעדה סביב חומות ירושלים. כשנשאל אם ראש הממשלה לא ביקש ממנו שלא ישתתף באירוע בעל גוון לאומי פוליטי שכזה אמר כי לא קיבל ולהערכתו גם לא יקבל שיחת טלפון מסוג זה.

באשר למציאות שבה מיהודים נאסרת הגעה להר הבית וצעדתם נעצרת בשערי ירושלים בעוד המוסלמים מקיימים את תפילות הרמאדאן על ההר, אומר הרב בן דהן כי מציאות זו אינה מקובלת, אך עם זאת יש לזכור כי אותם יהודים שאינם עולים להר עושים זאת בשל איסור הלכתי שהטילו הרבנים הראשיים.

לדברים אלה מוסיף הרב בן דהן ואומר כי עצם העובדה שיהודים אינם יכולים לעלות להר, להתפלל בו ולומר פרק תהילים היא מציאות מבזה שאסור להסכים לה ו"אני מאוד מקווה שאולי בשנות כהונתי הדברים ישתנו", הוא אומר ואולי רומז לכוונות עתידיות. לטעמו "הייתה טעות חמורה כשמסרנו את המקום לידי הוואקף. העולם ציפה שננהג אחרת והיה מבין אותנו אם היינו נוהגים אחרת".

הרב בן דהן נשאל עוד אם לא ראוי שמדינת ישראל תקיים טקס זיכרון ממלכתי לציון יום תשעה באב, בעיקר לנוכח הכרסום המתמיד במעמדו של היום, פתיחת מסעדות למרות החוק הקיים ועוד. לדבריו אכן ראוי שיהיה אירוע כזה, אם כי כעת טרם שקל את הדרך הנכונה לעשות זאת ואולי הדבר יתבצע בשיתוף פעולה עם הרבנים הראשיים החדשים שיבחרו בקרוב.

עוד מתייחס הרב בן דהן לאפשרות החורבן המרחפת מעל הישוב עמונה על פי החלטת בג"צ. לדבריו "למיטב ידיעתי מדובר בבית אחד ואני מקווה שגם זה לא יקרה. בחודשים האחרונים עשינו מאמצים קשים כדי שלא יהיה חורבן בעמונה כפי שהיה חשש שיקרה, ואני מקווה שהדברים ישתנו. תשובת המדינה לבג"ץ שונה מזו שהייתה לפני חצי שנה ושנה. ניכר שחל שינוי ואני מקווה שיהיה שינוי גדול יותר וההרס לא יקרה בעזרת ה'".

סוגיה נוספת לה התייחס הרב בן דהן היא האפשרות שסיעתו, סיעת 'הבית היהודי', תתפלג בהצבעה על תקציב המדינה לנוכח הקיצוץ בתקציב הישיבות ומוסדות החינוך. "אני לא מעלה בדעתי דבר כזה. על פי כל השיחות שלנו בחודשים האחרונים מאז שפורסם ספר התקציב הסיעה כולה מאוחדת בכך שצריך למנוע את הקיצוץ בגודל שלו. קיצוץ יהיה כי בכל משרדי הממשלה היה קיצוץ, אבל בוודאי לא בסדר גודל כפי שמדובר היום. אני סמוך ובטוח שעד אישור התקציב הקיצוץ ישתנה ולא יהיה בסדר גודל כזה".